ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La Tosca més política torna al Liceu

31/12/2023 |

 

https://www.nuvol.com/musica/classica/la-tosca-mes-politica-al-liceu-297108

El Gran Teatre del Liceu inaugura el 2023 amb ‘Tosca’ de Puccini, que es representarà del 4 al 21 de gener

“I davant d’ell, tota Roma tremolava!” Aquest cop, però, no serà tota Roma, sinó tota Barcelona qui tremolarà, i no ho farà davant Scarpia i prou, sinó davant l’òpera que inaugurarà el 2023. El Gran Teatre del Liceu torna a programar Tosca de Giacomo Puccini. Ho fa, per tercer cop en la història del teatre barceloní amb una representació amb el segell personal del director Rafael R. Villalobos, que posa el focus en la pressió política, moral i social d’aquest drama de Puccini.

Tosca és un dels títols més representats de la història del Liceu, però, alhora, “és un títol molt estimat pel públic”, segons ha comentat el director artístic del teatre, Víctor García de Gomar. De fet, aquesta òpera sobre amor, tortura, mort, gelosia i intolerància que es representarà en 14 funcions entre el 4 i el 21 de gener, ja ha venut un 80% de les entrades venudes a poc menys d’una setmana d’estrenar.

La producció de Villalobos, un director que debuta per primera vegada al Liceu, respecta al màxim la partitura del compositor italià i en segueix l’argument original, però també ofereix diferents capes de lectura sobre Roma, les seves estructures polítiques i socials i el que significa ser artista en aquesta “ciutat eterna”.

A Tosca, Villalobos fa un paral·lelisme entre Caravaggio i Pasolini, dos artistes romans que, generant incomoditat a les altes esferes, van fer tremolar Roma.

Sense centrar la producció en una època concreta, Villalobos fa de Roma la gran protagonista, una ciutat que apareixerà en escena amb quadres de l’artista Santiago Ydáñez, guardonat amb el premi de pintura BMW 2018. Aquests quadres, segons el director, dialoguen de manera orgànica amb l’arquitectura de la ciutat a través dels segles amb referències clares a edificis emblemàtics com el Colisseu o el Mausoleu de Garibaldi. Un conjunt ple de detalls que parlen de Roma, del desenvolupament personal de Tosca i, també, de la vida de Pasolini i Caravaggio. A Tosca, Villalobos fa un paral·lelisme entre aquests dos artistes romans que, generant incomoditat a les altes esferes, van fer tremolar Roma. De fet, Pasolini va ser assassinat mentre escrivia un llibre sobre les estructures de poder a la ciutat.

Dirigint l’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu hi ha Henrik Nánási. El director d’orquestra hongarès remarca l’enorme dificultat que presenta aquesta òpera pel fet de ser tan famosa. Davant d’aquest “problema”, com ho ha qualificat Nánási, amb els músics han recreat la peça, l’han començat de zero. Això, com ha dit, els ha permès poder redescobrir tots els colors i els efectes que Puccini volia aconseguir en la seva primera representació.

La Tosca de Villalobos comptarà amb la representació de diversos artistes. A Floria Tosca l’interpretaran quatre sopranos: Maria Agresta, que cantarà en set funcions inclosa l’estrena; Emily Magee, que encarnarà a Floria en quatre representacions; Sondra Radvanovsky, serà Tosca els dies 17 i 20 de gener; i, Monica Zanettin, que cantarà al Liceu el 12 de gener. Agresta s’ha mostrat contenta per cantar en un teatre històric com el Liceu i ha explicat que Floria Tosca és “una dona que sap el que vol i com obtenir-ho” i que, amb l’òpera, s’ha de transmetre un missatge empoderador, “tot i que després només arribi a una dona”.

Mario Caravadossi l’interpretaran Michael Fabiano, que debuta per primer cop al Gran Teatre del Liceu; Antonio Corianò; i, Vittorio Grigolo. Aquest tercer substitueix a Joseph Calleja que, malgrat haver fet assajos, per culpa d’una laringitis severa ha hagut de cancel·lar la seva participació en l’obra. Fabiano sosté que a la producció de Villalobos es veu molt clarament com Cavaradossi és un lluitador per la llibertat.

El paper de Baró Scarpia l’emprenen Željko Lučić i George Gagnidze. No és el primer cop que Lučić encarna a Scarpia i explica que mai ha sigut massa fan de les produccions modernes. “Soc més tradicional i clàssic”, ha dit el baríton serbi. Tot i això, ha reconegut que la producció de Tosca de Villalobos ha sigut una agradable sorpresa que li ha permès experimentar una cosa nova després de 30 anys de professió.

Per Villalobos, aquesta nova producció de Tosca compta amb molts punts de vista diferents en funció del seu espectador, però no deixa enrere la realitat històrica ni la versió de Puccini. Això, com diu, la fa una producció interessant, potser “la millor versió de Tosca al Liceu”, i porta l’espectador a capbussar-se en el relat i a “sortir amb més preguntes que no pas respostes”.

Tosca s’estrenarà al Gran Teatre del Liceu el pròxim 4 de gener i hi serà fins al dia 21 d’aquest mateix mes. El 16 de gener també es podrà veure en directe per la plataforma digital del Liceu amb l’abonament Liceu+LIVE. 

Gemma Masó
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet