28/4/2022 |
http://www.revistamusical.cat/la-desena-edicio-del-festival-bachcelona-convida-joves-musics-a-interpretar-la-musica-dels-fills-de-bach/
Del 30 de juny al 14 de juliol –amb tres cites prèvies els mesos de maig i juny– tindran lloc disset concerts i activitats que constitueixen la desena edició d’aquest festival, distingit fa pocs mesos amb el Premi Ciutat de Barcelona de Música 2021 “per la diversitat de públics, espais i formats i per la capacitat de teixir complicitats amb diferents agents de l’ecosistema social i cultural de Barcelona”.
El festival d’enguany continua fidel a aquestes característiques amb una programació que se centrarà a donar visibilitat al catàleg dels fills de Bach, particularment Johann Christian i Carl Philipp Emanuel, i també tractarà de quina manera aquests van conduir l’herència del seu pare cap a altres compositors ja del període clàssic. D’altra banda, coincidint amb l’Any Europeu de la Joventut, molts dels concerts estaran protagonitzats per joves músics.
Així, el pròleg del festival consisteix en tres concerts programats en col·laboració amb el festival Espurnes Barroques –a l’església luterana del carrer del Brusi de Barcelona el 21 de maig i a Sant Felip Neri el 13 de juny– i una peculiar actuació de Marieke Koopman –filla de l’estudiós bachià Ton Koopman– el 29 de juny al Jamboree, on, entre d’altres, l’acompanyarà el seu pare al clavicèmbal, a més d’un trio de jazz.
La inauguració oficial s’esdevindrà l’endemà, 30 de juny, en un concert coproduït amb L’Auditori que l’acull dins del seu cicle Música Antiga. Novament Ton Koopman en serà protagonista dirigint dues Cantates al capdavant dels solistes de la Salvat Beca Bach, del Bachcelona Consort i de l’Akademie preparada per Lluís Vilamajó.
El primer dia de juliol la Filmoteca de Catalunya projectarà la pel·lícula Lebenslicht, protagonitzada pel director Philippe Herreweghe i Clara Pons, que participarà en una taula rodona posterior. L’endemà, Marieke i Ton Koopman completaran el seu pas pel Bachcelona amb un concert titulat “The spoiled prince”, que s’estrena al Petit Palau abans de viatjar a França i els Països Baixos.
Un trio de corda format per músics de l’Orquestra del Liceu –Kai Gleusteen, Albert Coronado i Òscar Alabau– actuarà a la Fundació Enric Miralles el 3 de juliol, aniversari de la mort de l’arquitecte, amb la interpretació de transcripcions fetes per Mozart d’El clavecí ben temperat. El 4 i el 5 de juliol, el Recinte Modernista de Sant Pau i la Sala Parés acolliran, respectivament, les dues sessions de la integral de Sonates i partites de Bach a càrrec de Mario Brunello, que les interpretarà amb un violoncel piccolo.
Un dels concerts més singulars d’aquesta edició del Bachcelona és l’espectacle Bach to the future 1.0, amb la conjunció de música i teatre físic per mostrar de manera artística la interacció entre la música de Bach i la intel·ligència artificial. Els protagonistes seran l’actor Jaume Sangrà, l’actriu Estel·la Franquesa, la violinista Sara Cubarsi i el pianista Carles Marigó; el concert tindrà lloc a la Fundació Miró, que col·labora en el projecte juntament amb el festival Grec, la Fundació BCN MusicLab, l’empresa Artificia i la Goldsmiths University of London.
La música de Bach també arribarà al terrat de la Pedrera (7 i 8 de juliol) gràcies a la Jazz Sebastian Band –formada per divuit músics– i Il Giardinetto (9 de juliol) amb un tast de pastisseria d’època.
Una altra integral, la de les Suites per a violoncel, es podrà sentir al Recinte Modernista de Sant Pau en una sola tarda, el 10 de juliol, però de dues en dues en tres franges consecutives, a càrrec d’estudiants de l’ESMUC, en una integral solidària en benefici de la Fundació Enriqueta Villavecchia per al tractament del càncer infantil.
L’11 de juliol el cicle Palau Bach del Palau de la Música acollirà el Phantasm Consort, un quintet de violes de gamba que interpretarà una nova visió d’El clavecí ben temperat, mentre que el 12 de juliol serà el torn de la soprano Rita Morais i l’Anacronía Ensemble, que oferiran la Cantata 209 al Museu de la Música i, l’endemà, el de la companyia sueca Vargkatten, que combinarà la dansa moderna i urbana amb la música de Bach a CaixaForum Barcelona.
El festival acabarà oficialment el 14 de juliol amb el concert que aplegarà els solistes de la Beca Bach, el Cor Jove Nacional de Catalunya i la Jove Orquestra Nacional de Catalunya, sota la batuta de Manuel Valdivieso, i la interpretació de dos Magnificat –el de Johann Sebastian Bach i el del seu fill Johann Christian–, a més d’una Simfonia de Carl Philipp Emanuel. Aquest concert es podrà veure també el dia abans a Vic, l’endemà a Torroella de Montgrí i el dia 16 a Cervera.
Més enllà d’aquestes dues setmanes, els solistes de la Beca Bach i el Bachcelona Consort també interpretaran les Cantates 24 i 168 al Festival de Torroella de Montgrí i a Vantaa (Finlàndia) els dies 7 i 9 d’agost.
Revista Musical Catalana