29/3/2022 |
Dins l’immens catàleg de l’obra sacra de Johann Sebastian Bach (fent un resum ràpid: més de dues-centes cantates, la gran missa, motets, oratoris, ...), només dues passions han arribat senceres a la contemporaneïtat. Ambdues escrites a Leipzig: la de Sant Mateu, de 1727, excepcional per la seva qualitat i dimensions, recuperada de mans de Mendelssohn el 1829, i reconeguda de forma unànime com a obra central de la música clàssica; i una anterior, la de Sant Joan, BWV 245 executada per primer cop el Divendres Sant de 1724, durant el primer hivern de Bach a la ciutat. Segurament es tracta d’una obra menor musicalment, menys refinada que la seva germana, fins el punt que hi ha qui l’ha arribat a titllar de ‘salvatge’. La de Sant Joan utilitza formes més expressives, la narració breu i directa i, en qualsevol cas, és interessantíssima des de qualsevol punt de vista. Igualment és coneguda l’existència d’una Passió segons Sant Marc, posterior a ambdues, estrenada el 1731 però de la qual ha desaparegut la partitura original, tot i que alguns directors recentment -entre ells, Savall- l’han reconstruïda a partir dels pocs fragments que ens han arribat.
Aquest diumenge, a l’Auditori de Girona, tenim l’oportunitat de tornar a meravellar-nos amb aquesta obra litúrgica de gran força dramàtica (i, si ens ve de gust, contrastar-la amb la de Sant Mateu) per descobrir-hi la seva bellesa, més íntima i de menys majestuositat, probablement més humana, en la versió de l’Orchestra of the Age of the Enlightenment, una de les formacions més importants en la interpretació de música barroca amb instruments d’època, dirigida pel tenor Mark Padmore, que a més, interpretarà el rol d’Evangelista.
Tota interpretació d’una Passió és una invitació i una oportunitat, que val la pena no deixar-vos perdre, a capbussar-se en les profunditats de l'ànima. No us la perdeu!
Informació complerta del concert aquí.
Ignasi Albors
Catclàssics