9/3/2022 |
El proper dissabte 12 de març (Sala de Concerts, 18 h), el cèlebre conjunt coral britànic The Tallis Scholars, que dirigeix Peter Phillips, consolidat com a principal referent mundial de la música sacra del Renaixement gràcies als seus enregistraments i concerts exitosos, commemorarà al Palau de la Música Catalana el 500 aniversari de la mort del compositor del Renaixement Josquin Des Prés. A més de la Missa Ave Maria stella de Des Prés, el programa també inclourà obres d’altres grans noms d’aquest ampli període de la història de la música, com Thomas Tallis, William Byrd i Gregorio Allegri, a més d’una incursió en el segle XX amb Arvo Pärt. Un altre dels grans atractius d’aquesta producció és la conjunció del cor britànic amb el Cor Jove de l’Orfeó Català (Esteve Nabona, director), que s’incorporarà al final del concert per a la interpretació del motet a 40 veus Spem in alium de Tallis i que suposarà la primera col·laboració del cor català amb Peter Phillips. Aquest concert, corresponent al cicle La Casa dels Cants està inclòs al Barcelona Obertura Spring Festival, i s’ha canviat de data en dues ocasions arran de la pandèmia.
“No han estat pocs els musicòlegs que han indicat que Josquin Des Prés (ca. 1450-1521) ha de ser considerat el primer gran compositor de la història de la música occidental. Perquè el cognom Des Prés va esdevenir durant el segle XVI una veritable referència d’ars perfecta i, així, figures tan dispars com el teòleg reformista Martí Luter (1483-1546) o el teòric musical Gioseffo Zarlino (1517-1590) el van considerar aquest exemple de perfecció. Exemple de perfecció que també va esquitxar polifonistes d’èpoques posteriors del qual el programa d’avui, a càrrec d’una de les referències interpretatives vocals de la música josquiniana, és una mostra”, segons el que explica el musicòleg i assagista Oriol Pérez Treviño al programa de mà del concert.
Acompanyaran l’esmentada Missa de De Prés, obra primerenca del compositor francès que recull àmpliament la “síntesi entre melodisme italià i contrapunt imitatiu francoflamenc”, les peces polifòniques provinents del Renaixement anglès Loquebantur variis linguis i Spem in alium de Tallis i Tribue, Domine de Byrd, de la Capella Sixtina de Roma amb el Miserere a nou veus d’Allegri i del misticisme musical de l’estonià Arvo Pärt amb Nunc dimittis. Obres que “no haurien estat compostes d’idèntica manera sense aquesta petjada de Josquin. Una petjada que no va quedar, però, en el terreny de les influències, sinó que va permetre assolir obres de nova creació de gran importància i transcendència en la història d’Occident”, diu Oriol Pérez Treviño.
Peter Phillips, que ha dedicat la seva carrera a la recerca i interpretació de la polifonia renaixentista i al perfeccionament de la sonoritat coral, va fundar The Tallis Scholars l’any 1973. Gràcies a la seva tasca, el conjunt ha recreat la puresa i claredat del so que, segons ell, s’adapta millor al repertori renaixentista; una bellesa en la sonoritat per la qual The Tallis Scholars han assolit un reconeixement unànime, actuant tant en espais religiosos com seculars, tot oferint una vuitantena de concerts l’any. Després de celebrar el 2013 el seu quarantè aniversari amb una extensa gira mundial, el grup té previst celebrar el seu mig segle en actiu el 2023. Fins a l’inici de la pandèmia, havien ofert un total de 2.327 actuacions arreu del món. Entre les seves cites més destacades de la temporada actual, a més dels concerts pels seus circuits habituals pels Estats Units, Europa i el Regne Unit, cantaran les divuit Misses de Josquin Des Prés durant quatre dies a la Boulez Saal de Berlín, el juliol del 2022, com a part de la celebració del 500 aniversari de la mort del compositor ajornades l’any passat.
Catclàssics