22/2/2022 |
Dimecres, 23 de febrer (Petit Palau, 20 h), el cicle Petit Palau Cambra, novetat d’aquesta temporada del Palau de la Música Catalana, convida el quintet de vents Azahar Ensemble, format per músics de diverses procedències de l’Estat espanyol que està triomfant a nivell internacional i que va ser guardonat al Primer Palau 2012 amb el segon premi, i la pianista basca Judith Jáuregui, considerada una de les pianistes més captivadores del moment, amb el programa D’Espanya a França. Els músics oferiran una bona mostra de la relació entre la música espanyola i francesa de la primera meitat del segle XX, amb obres del sevillà Joaquín Turina, els catalans Enric Granados i Frederic Mompou, al costat de peces de Claude Debussy, Maurice Ravel i Francis Poulenc.
L’Azahar Ensemble iniciarà el concert amb La oración del torero de Turina, “obra emblemàtica” del compositor sevillà, escrita el 1925, que va ser dedicada originalment al quartet de llaüts Aguilar i arranjada per a quartet de corda i per a orquestra. “La sentirem amb els colors dels instruments de vent. La influència de la música francesa per la seva estada a la Schola Cantorum el 1905, on va estudiar amb Vicent d’Indy, es barreja amb la voluntat de fer una obra amb arrels profundament andaluses”, segons el que explica la periodista Mònica Pagès al programa de mà del concert. A continuació Judith Jáuregui s’endinsarà en la música francesa amb Estampes de Debussy, “vincle sonor entre les dues cultures musicals a través de l’expressivitat melòdica i la llum harmònica que les caracteritza”, diu Pagès. “Després de sentir els colors del piano i del quintet de vent per separat, podrem gaudir-ne dialogant en dues peces que formen part de Goyescas” (“Quejas o la maja y el ruiseñor” i “El pelele”), “l’obra mestra original per a piano d’Enric Granados”, composta el 1911.
Novament Jáuregui s’endinsarà una mica més al segle XX amb Scènes d’enfants de Mompou, escrita el 1918, “quan l’esperit impressionista es decantava cap a les avantguardes”. Tot seguit s’oferirà Ma mère l’Oye de Ravel, composta el 1908, obra “que enllaça amb l’esperit infantil de Mompou, a partir del conte de Perrault, però amb un altre gruix sonor”. El concert clourà amb la interpretació del Sextet per a piano i quintet de vent, op. 100 de Poulenc, escrita originalment per a aquesta formació.
Catclàssics