21/2/2022 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/vespres-darnadi-branda-al-palau-237023
Vespres d’Arnadí, convidats per l'Orquestra Sinfònica del Vallès, interpreten quatre ‘Concerts de Brandenburg’ al Palau de la Música
Ja fa tres anys que Vespres d’Arnadí col·labora amb l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), però el concert del proper dissabte 26 de febrer al Palau de la Música Catalana els fa “especial il·lusió”, en paraules del director i clavecinista Dani Espasa. “Serà la primera vegada que dedicarem un concert íntegrament als Concerts de Brandenburg de Johann Sebastian Bach”, explica. Interpretaran quatre dels sis concerts que agrupa la col·lecció: el primer, el segon, el quart i el cinquè.
Els Concerts de Brandenburg són una aposta segura, perquè gairebé tothom els coneix o, almenys, n’ha sentit parlar. Al mateix temps, però, són obres amb un rerefons certament desconegut. Els historiadors tenen clar que el 1721 Bach va confegir aquest recull de concerts per dedicar-lo al marcgravi Christian Ludwig de Brandenburg-Schwedt, però no saben ben bé quan va compondre’ls. Segons sembla, són composicions d’èpoques anteriors, probablement dels anys que Bach va passar a Weimar i Köthen.
En qualsevol cas, la recopilació posterior de les obres fa que la col·lecció no tingui un sentit del tot unitari. Per exemple, Bach repeteix tonalitats a diversos concerts: tant el primer com el segon estan escrits en fa major, i tant el tercer com el quart, en sol major. Per contra, encara que potser de manera casual, es tracta d’una col·lecció rica pel que fa a la diversitat instrumental. Cada obra està composta per a una formació diferent i, d’aquesta manera, Bach té l’oportunitat de demostrar la seva versatilitat compositiva. En aquest sentit, Espasa detalla que van triar aquests concerts perquè “són els que poden mostrar més clarament el color dels diversos instruments solistes”.
Al segon concert, el violí i la trompeta es reparteixen el rol d’instrument solista. La trompeta agafa protagonisme al tercer i últim moviment, l’Allegro assai. Hi trobem un dels passatges més complicats per a trompeta solista. “Bach no el va escriure per a la trompeta, sinó en contra de la trompeta”, deia el trompetista francès Maurice André. Al quart concert, en canvi, el violí s’alterna la part solista amb dues flautes.
El cinquè concert és important perquè dona la veu principal al clavicèmbal, que per primer cop deixa de fer de baix continu. La gran peculiaritat del primer concert és que incorpora dos corni di caccia —trompes de cacera— i un violino piccolo. Aquests instruments, i també tres oboès i un fagot, es reparteixen la veu solista d’aquest concert, que, a diferència dels altres cinc, té quatre moviments.
Berta Coll i Bosch
Núvol