13/2/2022 |
Editorial Alpuerto, una de les més actives actualment en el camp de la musicologia a Espanya, va publicar a finals de l’any passat l’edició crítica d’un dels pocs tractats sobre teoria de la música del segle XV espanyol que es conserven. Amb introducció i edició crítica del musicòleg Santiago Galán Gómez, va aparèixer el Tractatus musice (1465) del qui fou catedràtic de Toeologia Pedro Martínez de Osma (1427?-1480) avesat en rebatre moltes idees exposades per Boeci a De institutione musica, el tractat de referència durant tota l’Edat Mitjana. Dividit en 7 capítols, inclou la versió original en llatí i la traducció castellana proposada por Tristán de Silva i completada pel copista Gonzalo de Martos l’octubre de 1467. En ells, Martínez de Osma diferencia els modes boecians eclesiàstics i divergeix del pensament d’arrel matemàtica i retòrica davant la verticalitat i l’horitzontalitat de la música influït pel platonisme en la reafirmació de la superioritat de la raó.
Aquesta edició permet entendre la relació entre pràctica musical i interpretació teòrica, dins el debat entre tractadistes medievals que separaven modalitat i contrapunt; alhora que assenyala les inconsistències dels sistemes teòrics basats en les matemàtiques i no en l’harmonia. D’aquesta manera i com s’argumenta en el darrer apartat d’aquest tractat, Martínez de Osma posa èmfasis en el so i, en conseqüència, en la sensibilitat i el fet d’escolta per a perfilar relacions de consonància allunyant-se de qüestions especulatives, tot i reconèixer la superioritat de la ciència matemàtica. La publicació d’aquest quadern corrobora la importància acadèmia salmantina de l’època i la connexió amb un concepte crític i filològic sobre la música que, sota un aristotelisme i humanisme emergents, connectava amb les preocupacions de l’Espanya medieval en aquesta matèria amb les europees.
Redacció
Catclassics.com