8/2/2022 |
https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2095569-en-el-centenari-de-manuel-oltra.html
Fa avui exactament un segle naixia a València Manuel Oltra i Ferrer. Encara no havia complert 1 any quan la seva família va traslladar-se a Barcelona, ciutat on ja va viure sempre i on va morir el 26 de setembre del 2015. De vocació precoç, va formar-se al Conservatori Superior de Música de Barcelona amb professors de la talla de Toldrà, Gibert o Zamacois, i més tard va ser catedràtic d’harmonia, contrapunt i fuga en aquesta institució, de la qual va arribar a ser sotsdirector. També va exercir la faceta docent a l’Institut Joan Llongueres i va dirigir la Institució Folklòrica Montserrat i l’Esbart Montseny; així mateix, va publicar diversos treballs pedagògics, entre els quals destaca el conegut manual Ejercicios de acompañamiento (2001). Com a compositor, forma part de la generació que va emergir en el difícil context polític i cultural dels anys cinquanta. Autor prolífic, en la seva producció batega la influència de la música tradicional, per més que les seves obres més concertístiques mostren un pulcre academicisme amb l’empremta dels grans compositors de la primeria del segle XX.
L’extens corpus de Manuel Oltra és d’un gran pluralisme i abraça diversos tipus de música: simfònica, cantates, peces de cambra... Bon lector de poesia, va trobar en la paraula lírica una font d’inspiració que el va dur a compondre obres sobre textos de Joan Alcover, Pere Quart, Federico García Lorca i Rafael Alberti, entre d’altres. Però un dels camps als quals es va dedicar més intensament va ser el de la cançó popular. En el món coral, de tanta tradició al nostre país, hi sovintegen les obres harmonitzades per Manuel Oltra, sobretot les nadales: Els àngels de la Glòria, El desembre congelat, Nit de vetlla, El pobre alegre, Som al dia de Nadal; cançons tradicionals catalanes (La calma de la mar), castellanes (La campana del pueblo) i adaptacions d’obres de cantautors com ara Lluís Llach (L’estaca), Raimon (Cançó de les mans) i la popularíssima La vall del riu vermell, procedent del folklore nord-americà. Una altra de les modalitats en què es va prodigar va ser la música per a cobla, i la seva Rapsòdia per a piano i cobla (1953) és considerada pels experts la primera partitura d’aquest tipus d’orquestració.
Mai no va voler competir en cap certamen, de manera que els únics guardons que va rebre van ser de reconeixement: el premi de la crítica de La Sardana de l’Any (1974), el Premi Nacional de Música en l’apartat de composició (1994), el premi Agustí Borgunyó (2006), el Premi Nacional de Cultura Popular i Tradicional en la categoria de música tradicional (2010) i, aquell mateix any, la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya. El teixit cultural d’una societat s’enforteix amb l’aportació de persones com Manuel Oltra que, amb discreció i tenacitat, van consagrar la vida a un projecte de creació a través de l’art, un procés que ell mateix havia definit amb aquesta ajustada reflexió: “L’art no és una idea, sinó la seva realització; de la idea sola no en queda gran cosa.”
MIQUEL-LLUÍS MUNTANÉ
El Punt/Avui