25/1/2022 |
Thomas Hengelbrock i les seves formacions interpreten la Missa en Si menor de Bach dissabte que ve, en un dels concerts més destacats de la temporada del Palau de la Música Catalana
Aquest dissabte, 29 de gener, a les 20 h, el Palau de la Música Catalana viurà una gran nit amb el retorn del Balthasar Neumann Chor & Ensemble, que, sota la batuta del seu titular, Thomas Hengelbrock, interpretaran al cicle Palau Bach la Missa en Si menor de Johann Sebastian Bach. Un autèntic monument de l’art barroc, part essencial del testament d’un músic irrepetible.
Es dona el cas que Hengelbrock i les seves formacions ja van oferir aquesta obra mestra l’any 2014 a l’escenari modernista, en un concert que encara es recorda i que va suscitar els elogis unànimes de la crítica, amb titulars com “La gran arquitectura” (Jorge de Persia, «La Vanguardia»), “Missa de miracles” (Josep Barcons, «Revista Musical Catalana») o “Immens Bach” (Pablo Meléndez, «ABC»), entre d’altres.
Enguany tindrem l’oportunitat de sentir novament aquesta obra culminant del catàleg vocal de Bach, “la seva obra coral més espectacular i transcendent, amb permís de les Passions. Una partitura en què arcaisme i modernitat s’articulen de forma magistral, amb un llenguatge compositiu profundament barroc que alhora assoleix un sorprenent grau d’atemporalitat”, segons el que explica el doctor en humanitats Jacobo Zabalo al programa de mà del concert. Es tracta d’una obra que no va néixer d’una manera unitària, sinó per parts, creades per a finalitats diverses en el decurs de vint-i-cinc anys com a mínim. De fet, tal com subratlla Zabalo, “no només no va poder escoltar-se sencera en vida de l’autor, sinó que va ser elaborada en moments i per a ocasions diferents, algunes de les quals difícilment s’acomoden a la litúrgia luterana. D’aquí ve la seva al·lusió com a missa llatina i fins i tot «catòlica»”. El concert es repetirà l’endemà diumenge a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid. El manuscrit de la Missa en Si menor va ser declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l’any 2015.
Cal recordar el vincle especial del Palau i l’Orfeó amb Bach, compositor emblemàtic per a la formació coral, ja que l’Orfeó va introduir la seva obra a la l’Estat espanyol interpretant al Palau primeres audicions d’obres tan significatives com la ja esmentada Missa en Si menor (1911) o la Passió segons sant Mateu (1921).
Catclàssics