11/11/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/losv-paradigma-del-concert-cinematic-217150
El Palau de la Música acull l’enèsima interpretació d’enguany d’un programa centrat en John Williams
Als darrers anys, detectem arreu del món i, especialment a Europa, una tendència en augment d’interpretar programes centrats en bandes sonores. Aquests concerts solen anar acompanyats d’èxit comercial i són un reclam de nous públics, que poden arribar apropar-se a altres gèneres simfònics, encara que sovint no es treballi per aconseguir-ho. L’Orquestra Simfònica del Vallès és una orquestra pionera en normalitzar aquest format a les sales de concerts més establertes del país. La formació, fins i tot, ha creat produccions pròpies com “Els immortals del cinema” i “De pel·lícula!” que han gaudit d’èxit arreu de l’Estat.
El cap de setmana del 19 al 21 de novembre l’OSV presenta un nou programa centrat en les bandes sonores més mítiques del cèlebre compositor John Williams. Tauró, Harry Potter, Jurassic Park, La llista de Schindler o Star Wars són alguns dels metratges que els músics de l’OSV i la intervenció teatral de l’actor Salvador Vidal reproduiran a l’escenari. En aquesta proposta l’orquestra es torna a posar en mans del que va ser el seu director titular fins al 2016, Rubén Gimeno.
La primera actuació serà divendres 19 de novembre a dos quarts de nou del vespre al Teatre La Faràndula de Sabadell. Dissabte 20 serà el torn de pujar a l’escenari de la sala de concerts del Palau de la Música Catalana a dos quarts de set de la tarda, i la setmana acabarà amb l’actuació a la Factoria Cultural de Terrassa a les 18h.
Als darrers mesos, el Palau de la Música ha mostrat una gran afició a la música de Williams. El públic va gaudir d’un programa similar el gener d’aquest any amb l’Orquestra Simfònica Camera Musicae, recentment rebatejada com a Franz Schubert Filharmonia. Aquest juny el compositor català Marc Timón, el nostre jove John Williams català, agafava la batuta d’una altra proposta que combinava el Williams més cinemàtic amb obres de l’americà en format i estil clàssic.
Més recentment, l’OSV ha ofert una actuació especial al Palau de la Música amb el programa en qüestió en què ens centrem en aquest article. Dimecres 10 de novembre, la formació va interpretar les obres de Williams en un concert solidari en marc del 44 World Hospital Congress 2021 i els beneficis del qual han anat a parar a la Fundació La Marató de TV3.
Amb prop de 90 anys a l’esquena, el novaiorquès John Williams ha esdevingut un dels compositors de Bandes Sonores de més de renom del panorama actual. Emmarcat dins d’un estil neoromàntic, rep un gran nombre d’influències de noms com Wolfgang Korngold, Richard Wagner, Edward Elgar, Gustav Mahler, Serguei Prokófiev. Sobre aquest gran nombre de referents, en declaracions del musicòleg americà Jeremy Orosz a El Diario.es, “quan Williams parafraseja la música d’altres fonts, no és un defecte del seu treball, perquè la música de cine té la intenció de sonar familiar dins d’un món de conegudes convencions i clixés”.
Quan Williams parafraseja la música d’altres fonts, no és un defecte del seu treball, perquè la música de cine té la intenció de sonar familiar dins d’un món de conegudes convencions i clixés.Jeremy Orsosz, musicòleg.
La música de Williams està plagada de leitmotivs, assigna motius musicals als personatges, objectes o indrets dels films. Als seus pentagrames hi transiten versatilitat, tècnica i expressivitat musical. Uns atributs que també aplica a les seves composicions no cinematogràfiques, en formats d’obra propis de la clàssica. Al concert del juny de 2021, dirigit per Marc Timón, s’hi va poder escoltar el Preludi i Scherzo per a piano i orquestra, un bon exemple d’aquest altre vessant més desconegut de Williams.
Amb l’expansió del contingut digital estem en un dels moments de més consum audiovisual de la història. Quan pensem en Star Wars, pensem en la música Williams, quan pensem en Jurassic Park, també, i així amb moltes altres pel·lícules icòniques; una banda sonora pot identificar una pel·lícula tant o més que un cartell o que una frase cèlebre, forma part essencial de l’ambientació de la pel·lícula i, subliminalment, vinculem una peça musical o altra a una emoció o història. És per això que, malgrat tractar-se d’un programa comercial, la música que sonarà a les tres actuacions de l’OSV promet donar vida a les composicions, més enllà de la pantalla, emocionar i unir generacions.
Pau Requena
Núvol