8/11/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/lauditori-fa-lloc-per-a-les-batutes-femenines-216305
L’equipament aposta pel talent femení en la seva vessant interpretativa, compositiva i directiva, fet que no sembla contagiar-se al sector.
Enguany, la temporada 21-22 de l’Auditori de Barcelona es presenta plena de propostes que compten amb la presència de directores d’arreu, algunes debutants a l’escenari barceloní, d’altres que el trepitjaran per segona vegada, totes elles amb carreres estel·lars que les precedeixen. La primera a encetar la sèrie de batutes femenines serà Tabita Berglund, que ja va debutar el novembre de 2020 a l’equipament barceloní. La jove directora noruega, que compta amb el premi Neeme Järvi i duu a les espatlles el debut amb nombroses orquestres internacionals, es formà inicialment com a cellista sota el mestratge de Truls Mørk i des de 2019 es dedica plenament a la direcció orquestral.
La seva segona visita a Barcelona tindrà lloc els dies 13 i 14 de novembre de 2021, i en seran protagonistes les obres d’Edvard Grieg, en un programa que comptarà amb la Suite lírica, op. 54, el Preludi i les Suites nº1 i nº2 de Peer Gynt, i finalment amb el Concert per a piano en La menor, que serà protagonitzat per la pianista albanesa Marie-Ange Nguci, una jove promesa de la clàssica que ha debutat ja als millors escenaris del món. El jove tàndem musical inaugurarà l’aposta d’enguany de l’Auditori amb les batutes que, de moment, tenen menys visibilitat del panorama internacional.
La sèrie continua amb Ruth Reinhardt, que l’abril de 2021 va debutar amb l’OBC amb l’estrena mundial de La donna, de la compositora canadenca Cassandra Miller. La jove directora alemanya, que ja ha debutat amb orquestres com l’Orchestre National de France, la Los Angeles Philharmonic, la Deutsche Simfonie Orchester Berlin o la Frankfurt Radio Symphony, és considerada un talent precoç, ja que als 17 anys ja havia escrit i dirigit una òpera a la seva ciutat natal: Saarbrücken.
La seva proposta musical per la temporada 21-22 a l’Auditori tindrà lloc els dies 26 i 27 de novembre i comptarà amb el Concert per a violí en Re, op.77 de Johannes Brahms, que serà protagonitzat per la jove violinista moldava Alexandra Conunova, la Simfonia n. 7 en Re menor, op. 70 d’Antonín Dvořák i finalment Jealousy, de Leoš Janáček.
Els dies 18 i 19 de desembre l’Auditori rebrà la directora Anja Bihlmaier, que ja va debutar la primavera d’enguany amb obres de Mieczyslaw Weinberg i Robert Schumann. La directora alemanya, actualment batuta principal de la Residentie Orkest de La Haya, ha guanyat diversos premis i beques al llarg de la seva carrera, debutant amb orquestres de l’alçada de la Deutsches Symphonie-Orchester de Berlín, la NDR Radiophilharmonie de Hannover o la City of Birmingham Symphony Orchestra. El passat mes d’octubre va debutar a Espanya amb la Orquestra Nacional de España i posteriorment visitarà Barcelona, juntament amb el clarinetista Pablo Barragán, que l’acompanyarà en el programa que presenten a l’Auditori de Barcelona.
El programa proposat per Anja Bihlmaier és prou eclèctic, ja que farà sonar Liguria de la compositora sueca Andrea Tarrodi, el Concert per a clarinet op. 57 de Carl Nielsen i la Simfonia nº2 en Re, op. 43 de Jean Sibelius.
El mes de febrer serà el torn de la batuta mexicana per excelència dels últims temps: Alondra de la Parra. La directora s’ha posat al capdavant de les orquestres més prestigioses d’arreu, dins de les quals s’hi troben l’Orchestre de Paris, la London Philharmonic Orchestra, la Tonhalle-Orchester Zürich, la Bamberg Symphony, la Swedish Radio Symphony Orchestra, la Deutsche Simfonie Orchester Berlin i la Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia.
La directora mexicana dirigirà l’OBC els dies 11 i 12 de febrer de l’any vinent amb un programa poc habitual i prou ambiciós. Hi trobarem l’obra D’un soir triste, de la compositora francesa Lili Boulanger, el Concert per a piano en La menor, op. 54 de Robert Schumann, que serà protagonitzat pel jove pianista xinès-americà Eric Lu, que debuta a l’escenari de l’Auditori, el Concert per a violoncel n. 1 en Mi bemoll, op. 107 de Dmitri Xostakòvitx, que serà interpretat per l’encara més jove violoncelista Alejandro Gómez Pareja i finalment l’obra que dóna títol al concert i que la directora coneix molt bé, Le sacre du printemps d’Igor Stravinsky.
La sèrie finalitza, de moment, amb el debut a Barcelona d’Anna-Maria Helsing, una directora finesa amb una gran carrera internacional que va debutar a la Òpera Nacional Finesa amb l’òpera Adriana Mater, de Kaija Saariaho el 2008 i va continuar llaurant èxit i estrenant òperes contemporànies com Momo i els lladres del temps de la compositora ucraniano-holandesa Svitlana Azarova o Magnus-Maria de la compositora islandesa Karólína Eiríksdóttir. Aquesta pròxima temporada debuta amb l’OBC, la Royal Scottish National Orchestra i la London Simfonietta, entre d’altres, i retorna als pòdiums de la BBC Philharmonic o l’Iceland Symphony, entre moltes altres.
El programa, que tindrà lloc el dia 19 de febrer de 2022, està replet d’estrenes, i és que compta amb l’estrena nacional de l’obra de la compositora finesa Kaija Saariaho Oltra mar per a cor i orquestra, amb l’estrena mundial de Cinc pregàries de Bernat Vivancos i amb dues obres de Jean Sibelius, The Oceanides, op. 73 i la Simfonia nº7 en Do, op. 105. La directora finesa compartirà protagonisme amb la soprano catalana Núria Rial i amb l’Orfeó Català.
Mar Medinyà
Núvol