2/11/2021 |
El duo Trotovšek – Canyigueral interpreten, per primera vegada a Barcelona, la integral de sonates per a violí i piano de Beethoven en tres dies consecutius
El Teatre de Sarrià tanca el seu homenatge al 250 aniversari de Beethoven amb la culminació del I Cicle de Música de Cambra de Sarrià, dirigit per Maria Canyigueral, amb tres jornades consecutives (5, 6 i 7 de novembre) de pirotècnia musical beethoveniana mai escoltada fins al moment a casa nostra
El duo format per la pianista Maria Canyigueral i la violinista Lana Trotovšek interpreta la gran fita inèdita per a piano i violí que inclou la cèlebre ‘Sonata a Kreutzer’ en un esdeveniment únic
El duo interpreta, per primera vegada a Barcelona, l’ambiciós projecte que va presentar per primer cop en tres dies consecutius al Festival de Ljubjliana 2020, i que el segell de la ràdio d’Eslovènia acaba de publicar en forma d’àlbum en 4 CD’s lloats per la crítica
El proper cap de setmana del 5 al 7 de novembre, el Teatre de Sarrià acull un esdeveniment únic i inèdit a Barcelona amb la interpretació, per part de la pianista gironina Maria Canyigueral i la violinista eslovena Lana Trotovšek, de la integral de sonates per a violí i piano de Beethoven, fita que no s’ha pogut gaudir mai encara a la ciutat en tres dies consecutius. Aquest esdeveniment excepcional és fruit de la qualitat i prestància d’un cicle ideat artísticament per Maria Canyigueral i que ens ha permès escoltar talent com el d’Abel i Arnau Tomàs, Pau Codina, Boris Bizjak, Isabel Villanueva, Maria Florea o Fran Gómez, amb comentaris a les obres del periodista de Catalunya Música Joan Vives. El cicle ha nascut per aportar el talent més rellevant del nostre país a un dels teatres més carismàtics de la ciutat, convençuts que “les grans fites humanes s’assoleixen des dels gestos més senzills i, alhora, generosos”.
Per celebrar el 250è aniversari de Beethoven el 2020, la violinista Lana Trotovšek i la pianista Maria Canyigueral van presentar en concert la integral de sonates per a violí i piano de Beethoven, que van interpretar al destacat festival de Ljubljana, d’on en va sorgir, gràcies a la coproducció entre ZKP RTV i Festival Ljubljana, la gravació integral de les deu sonates que Beethoven (1770-1827) va escriure per a violí i piano entre 1796 i 1812, amb el seu universal afany de “crear música que canviés la humanitat”.
El compositor les va entendre com a sonates tradicionals però, en realitat, va crear unes obres per a instruments solistes que sonen conjuntament, de la mà d’artistes com la pianista Maria Canyigueral i la violinista Lana Trotovšek, com un magnífic edifici sonor integrat i, alhora, ple virtuosisme solístic del més refinat, amb una connexió extàtica entre melodia i harmonia, plans sonors entrellaçats de forma generosa i fruit d’un treball d’orfebreria, on podem escoltar ecos de Salieri, Mozart o els tocs d’humor de Haydn, però també un lirisme arrauxat i moments explosius, una amalgama de sons i contrastos entre un enèrgic fortissimo o un piano sobtat que ens precipita a cadències silencioses i sublims. La Kreutzer Sonata, n. 9 op. 47, és el momento pregnante de l’individualisme del violí, el punt culminant de l’emancipació dels instruments del corpus per al gènere escrit per Beethoven i que generarà tanta tinta com la del puny del mateix Lev Tolstoi. Drama, passió i foscor inauguren el Romanticisme, que presenta, alhora, grans punts de llum, poder i optimisme que, entre els tocs d’humor tan clàssics, es debaten entre la gravetat de caràcter i l’efervescència vaporosa del so.
Catclàssics