13/7/2021 |
Obres de Rossini, Beethoven i Liszt.
Jove OSV. Xavier Puig, director.
Teatre de La Faràndula de Sabadell. 11-7-21.
Com cada any i ja és la dotzena edició, pels vols de la segona setmana de juliol l’Orquestra Simfònica del Vallès duu a terme uns dels seus diversos projectes pedagògics. En aquest, cas s’emmarca en l’àrea de serveis educatius que potencia la formació dels joves talents de casa nostra en d’edats compreses entre 14 i 26 anys. Ho fa sense malmetre la fidelitat al seu credo artístic, posicionant-se entre la música i la societat en uns anys on sorgeixen nombroses projectes educatius per a joves músics. I Sabadell, és clar, no és una excepció.
D’aquesta manera, es va congregar la Jove Orquestra Simfònica del Vallès. Entesa com un campus de treball per a joves músics, es va adaptar a les limitacions de tota mena: d’espai, de temps d’assaig, de distància social, etc. Enguany, però, més flexibles que l’edició passada i repartida en dues sessions públiques: una, el dissabte anterior, al Pati de l’Estruch més avesada al treball de cambra i la presentació per famílies instrumentals, i l’altra, diumenge, en un concert simfònic com a cloenda al Teatre de La Faràndula.
Durant una setmana la seixantena de músics va participar en les classes i grups de treball impartits per alguns dels professors i integrants de l’OSV. Durant cinc dies començaven a les 9:30 i acabaven a les 14:30, repartint el temps entre la formació de cambra i la d’orquestra. “En la corda, per exemple, ens hem centrat en els reflexes i la visió perifèrica per tal d’observar el cap de secció, la partitura i al director” afirmava Xavier Puig, titular de l’OSV. “És vital saber quin és el paper de cada músic però també què estan fent els altres perquè una orquestra és més que una suma de músics, és un organisme”, afegia el director cerverí.
En aquesta ocasió, la mitjana d’edat de la majoria de la seixantena de músics ha rondat els 19 anys, com en el cas de la violinista Aina Masenello, formada a Mataró i que compagina la música amb els estudis d’Enginyeria de Sistemes Audiovisuals. Per a molts ha estat una oportunitat de treballar des de la base obres del gran repertori com la Simfonia núm. 5 de Beethoven. “Sempre m’havia cridat l’atenció i l’havia volgut tocar” confessava en acabar el concert. En aquest sentit, “per als músics és un moment molt especial, ja que és la primera vegada que interpreten obres que són un referent universal de la música” com reconeix Jordi Cos, president de l’OSV.
El cas semblant és el de la també violinista Olga Villar, de la mateixa edat, formada al Conservatori de Terrassa i alumne d’Enginyeria de dades: “l’havia tocat però aquest stage m’ha servit per prendre un enfocament molt més sòlid i un treball molt més clar. Els assaigs han estat molt productius”. Per altres, com en Genís Velasco, trompeta i estudiant del Conservatori de Sabadell de 19 anys, ha estat una oportunitat de seguir el camí que l’ha de dur a la seva professionalització: “m’agradaria acabar sent músic i tocar en una orquestra”. Malgrat les dificultats d’aconseguir una plaça estable en un país com Espanya i les poques oportunitats que hi ha a Catalunya, músics com ell, tenen la determinació de seguir estudiant i treballant perquè és la seva passió i forma part de la seva vida.
A més, en aquesta edició també s’ha volgut oferir la possibilitat de formar a un aspirant a la direcció d’orquestra –com a director assistent- i Pablo Morales (Barcelona, 2001) va dirigir la coneguda obertura de l’òpera La gazza ladra de Rossini. Format a l’Escolania de Montserrat i actualment estudiant al País Basc va plantejar-la “aprofitant l’energia com a joves que som i canalitzant-la cap al poliment dels canvis de tempo i de l’articulació de la melodia i del ritme que són dos dels paràmetres fonamentals en aquesta peça” com ell mateix confessava. I és que cal recordar, que els músics necessiten rodatge i experiència per a créixer professionalment. I això passa inevitablement, també, per l’escenari.
Albert Ferrer Flamarich
Diari de Sabadell