27/4/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/aida-volta-per-catalunya-173451
La Fundació Òpera Catalunya estrena la seva segona producció al Teatre La Faràndula de Sabadell.
Al llarg d’aquesta primavera, els melòmans catalans podran veure l’òpera Aida, de Giuseppe Verdi, a set ciutats diferents. Sabadell, Manresa, Girona, Vic, Reus, Sant Cugat del Vallès i Granollers acolliran la segona producció de la Fundació Òpera Catalunya (FOC), que va néixer el gener de 2020 com a resultat de la fusió entre l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell (AAOS), l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra. L’estrena d’Aida serà el proper dimecres 28 d’abril al Teatre La Faràndula de Sabadell i, després de voltar per una bona part de Catalunya, el diumenge 16 de maig la FOC clourà aquesta producció al Teatre Auditori de Granollers.
Aida ha estat programada tantes i tantes vegades als teatres i auditoris catalans —de fet, és l’òpera que s’ha representat més cops al Gran Teatre del Liceu— que abordar-la de nou suposa un repte i una gran responsabilitat. En aquesta ocasió, els encarregats d’encarnar els mítics personatges de l’òpera de Verdi seran la soprano Maite Alberola (Aida), el tenor Alejandro Roy (Radamès), la mezzosoprano Laura Vila (Amneris), el baix Jeroboám Tejera (Ramfis), el baríton Carles Daza (Amonasro) i el baix Alejandro Baliañas (Il re).
Com sempre, el Cor dels Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès acompanyaran els cantants en aquest tour pel territori. Des de fa molts anys, treballen amb la voluntat de servir els melòmans i la ciutadania del país amb un producte artístic proper i de qualitat, que es complementa amb l’activitat operística de la capital, centrada essencialment en el Liceu.
La producció compta amb el lideratge de quatre professionals amb un llarg recorregut dins el món de l’òpera: el director musical Daniel Gil de Tejada, la directora artística Mirna Lacambra, el director escènic i de vestuari Carles Ortiz i l’escenògraf Jordi Galobart. Aquestes produccions de la FOC tenen com a objectiu consolidar i reforçar el cicle Òpera a Catalunya, liderat per l’AAOS durant gairebé quaranta anys.
Els triangles amorosos solen tenir el potencial narratiu necessari per a ullprendre els espectadors, i el d’Aida no n’és una excepció. La història d’Aida, Amneris i Radamès, ambientada a l’antic Egipte, és certament captivadora. La princesa Aida, d’origen etíop, arriba a Egipte després de ser capturada i convertida en esclava. Radamès, un comandant militar, de seguida s’enamora d’ella, i haurà de bregar per conjugar els seus sentiments per Aida amb la fidelitat al Faraó. A més, a aquesta trama cal sumar-hi un afegit dramàtic prou rellevant: Amneris, la filla del Faraó, està enamorada de Radamès. Aquest argument, que dona peu a un desplegament psicològic complex, es materialitza a nivell escènic a partir d’un seguit de quadres simfonicocorals, dels quals destaquen les àries majestuoses que van apareixent al llarg de la partitura.
L’òpera és «espectacular», en el sentit més honest de la paraula. Es tracta d’una obra fastuosa, amb grans cors, efectes imponents i una posada en escena plena de brillantor. A l’hora de crear-la, Verdi va encarregar l’escriptura del llibret a l’italià Antonio Ghislanzoni, que va inspirar-se en una idea esbossada anteriorment per l’egiptòleg Auguste Mariette. Aida va estrenar-se a l’Òpera Khedivial d’El Caire el 1871, dos anys després de la inauguració oficial del Canal de Suez. 150 anys després, continua essent una de les propostes operístiques preferides de programadors, directors, músics, crítics i melòmans d’arreu del món.
Berta Coll i Bosch
Núvol