28/4/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/lauditori-un-viatge-en-el-temps-per-la-recuperacio-musical-173475
Ruth Reinhardt dirigeix dos concerts amb noves creacions a partir de música ja existent o inacabada
Sembla que la proximitat del Museu de la Música i el centre ESMUC ajudi a L’Auditori a fer arqueologia musical, a explorar un dels vessants més singulars de La Creació musical, lema de la temporada d’enguany. La història s’està redefinint constantment, la història musical, com no pot ser d’altra manera, també. Gràcies a la reconstrucció musical a partir d’esbossos i altres tècniques es pot gaudir d’obres que, fins fa poc, es donaven per perdudes o que, per un motiu o altre, els compositors mai van acabar o no van estrenar.
La propera parada en aquesta exploració creativa de L’Auditori serà aquest divendres 30 d’abril a les set del vespre i el primer de maig a la mateixa hora. L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), junt amb l’oboè solista Ramón Ortega i la batuta de Ruth Reinhardt oferirà tres obres de tres períodes diferents, units per la reconstrucció musical.
El títol de la proposta, Rendering, està pres de l’obra del mateix títol del compositor avantguardista Luciano Berio que sonarà a la sala gran de L’Auditori. Com va fer el compositor John Francis Bennet, que va completar La simfonia núm. 7 de Schubert el 1883, Luciano Berio dóna forma a La simfonia núm. 10 del compositor austríac, inacabada per la prematura mort de Schubert el 1828. Tot i que anteriorment ja havia estat reconstruïda pels musicòlegs Peter Gülke, Brian Newbould i el compositor Pierre Bartholomée, l’adaptació de Berio destaca per l’aportació del seu singular estil a l’obra original. L’italià va estrenar la seva reconstrucció el 1990 amb la Reial Concertgebouw Orquestra d’Amsterdam.
Berio és un compositor que destaca per completar obres inacabades com el Turandot de Puccini, que va completar els fragments mancants amb la seva música en lloc de fer una reconstrucció a partir dels esbossos trobats, com va fer Franco Alfano a l’adaptació més coneguda de l’òpera. En la desena simfonia de Schubert, però, Berio aposta per fer una reconstrucció moderna a partir dels esbossos del compositor original. Una reconstrucció que, malgrat completar l’obra, evidencia els punts en què no s’ha pogut recuperar la composició i en què hi ha fragments inexistents. És en aquests moments d’incompleció que Berio hi introdueix la seva inventiva compositiva i perlonga, dilata amb recursos de la música contemporània, el tema que l’antecedeix. Una incorporació sonora que és sovint protagonitzada per la celesta.
Tot i que Schubert va escriure la simfonia poques setmanes abans de morir s’hi evidencien novetats compositives en l’autor com ara el sorprenent paper protagonista del contrapunt. Durant la darrera etapa de la seva vida, el compositor havia començat a estudiar contrapunt amb l’organista Simon Sechter i com a exercici per l’aprenentatge ja va aplicar la tècnica a la seva darrera simfonia.
El concert també inclou l’estrena mundial de l’obra La Donna. Un encàrrec de L’Auditori a Cassandra Miller, compositora convidada a aquesta temporada, que casa com anell al dit en aquesta vocació de reconstrucció de Berio. Miller és especialista en la tècnica de found footages, una recreació musical a partir de fragments separats i capes sonores que se sumen i prenen una forma musical complexa i radicalment diferent. Una altra mostra de com crear nou art a partir de la transformació de la realitat ja existent.
El repertori d’aquest concert de l’OBC es completa amb el Concert per a oboè en do major de Mozart; una obra escrita el 1777 que també es va haver de recuperar. La partitura original es va perdre, però actualment el concert es pot interpretar gràcies a l’adaptació de la versió que se’n va fer per a flauta travessera i orquestra, un arranjament molt similar a l’original.
La proposta es preveu que duri uns 75 minuts i les entrades oscil·len entre els 25 i 55 €. El concert està inclòs als abonaments de primavera de L’Auditori i a la Tarifa Plana Jove per menors de 25 anys amb què, per 50 €, es pot assistir a tants concerts de la temporada de L’Auditori com es desitgi. El passi de dissabte 1 de maig a les 19 h es podrà gaudir també en directe a través de L’Auditori Digital per 3,90 €.
Pau Requena
Núvol