20/4/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/quinze-anys-dexcel-lencia-i-descentralitzacio-170772
L’Orquestra Simfònica Camera Musicae celebra el 15è aniversari al Palau amb la violinista Midori.
L’Orquestra Simfònica Camera Musicae (OCM) fa quinze anys. Això vol dir que fa una dècada i mitja que Catalunya gaudeix d’una orquestra que, per damunt de tot, busca l’excel·lència i treballa per apropar la música a la gent. Per celebrar-ho, el proper dilluns 26 d’abril l’OCM oferirà un concert al Palau de la Música Catalana en companyia de la reconeguda violinista Midori. Sota la batuta del seu director titular, Tomàs Grau, l’orquestra interpretarà el Concert per a violí de Johannes Brahms i l’Obertura-Fantasia de Romeu i Julieta de Piotr Ilitx Txaikovski.
“L’orquestra va néixer a Tarragona amb la voluntat d’omplir un buit que hi havia a la província pel que fa a la música orquestral en directe. Vam néixer amb un objectiu fundacional clar: l’excel·lència. A més, des de la creació de l’orquestra ens hem esforçat a portar la música a la gent, a les seves poblacions. Aquestes dues fites són més vigents que mai”, comenta Tomàs Grau. Al llarg d’aquests anys, l’OCM ha anat creixent. Inicialment es tractava d’una formació més aviat petita, i s’ha anat engrandint. Disposa de temporades de producció pròpia a Barcelona —Palau de la Música Catalana—, Tarragona i Lleida, i ha fet gires per diversos punts d’Espanya, Alemanya, Suïssa i la República Txeca. Grau n’ha sigut sempre el director titular i artístic. A més, l’OCM compta amb la saviesa de Salvador Mas, que n’és el principal director convidat des de la temporada 2017-18. En temporades anteriors, els directors Jordi Mora i José Rafael Pascual Vilaplana van ocupar aquest càrrec.
“Hem aconseguit posar l’orquestra a primer nivell, tant català com espanyol. L’objectiu per als propers quinze anys serà internacionalitzar el projecte, obrir-lo a nous camins i horitzons. Volem convertir-nos en una orquestra europea de primera classe”, assegura Grau. Per aconseguir-ho, pretenen ampliar la seva producció pròpia per arribar també al públic gironí; afermar les gires de concerts per Espanya i Europa, i “continuar amb una programació plena d’artistes internacionals d’alt nivell, dels quals tant aprenem”, en paraules de Grau. A més, també tenen el repte de consolidar l’OCM Digital Hall, el projecte de retransmissió de concerts en streaming que van estrenar el setembre de l’any passat.
Al llarg d’aquests quinze anys, l’OCM també ha crescut en relació amb el repertori que interpreta. En aquest sentit, Grau comenta que el repertori original del concert de celebració de l’aniversari era el Concert per a violí de Brahms, amb Midori, i La consagració de la primavera, que “havia de ser, d’alguna manera, la culminació de la feina feta durant aquests anys”. Ara bé, a causa de la pandèmia s’han hagut d’adaptar, tant a nivell de minutatge com de la capacitat de la sala, i per això finalment han optat per canviar La Consagració —amb la distància social, no cabien a l’escenari tots els músics necessaris— per l’Obertura-fantasia de Romeu i Julieta de Txaikovski. “Casualment, ja vam celebrar amb Txaikovski tant el cinquè aniversari com el desè. Per tant, atès que havíem de canviar el repertori, vam decidir seguir almenys la línia Txaikovski”.
El Concert per a violí i orquestra de Brahms, estrenat el 1879, és una obra escrita expressament per a un violinista virtuós, l’amic de Brahms Joseph Joachim. Per això, conté un bon grapat de passatges complicats. Per la dificultat tècnica de l’obra, el violinista Pablo Sarasate va anomenar-la “el concert contra el violí”. És una obra que Midori coneix bé; l’ha interpretada en força ocasions. “El concert de Brahms és indubtablement una obra mestra. Sempre és difícil —de fet, impossible— descriure què m’agrada d’una peça de música, és l’efecte global i l’experiència el que fa la música tan agradable. Per a mi el concert de Brahms és una obra que existeix en la consciència de cada violinista”, va explicar Midori en una entrevista que va fer-li L’Auditori l’any 2012.
A la segona part del concert, l’OCM interpretarà l’Obertura-fantasia de Romeu i Julieta de Txaikovski, que és un dels centenars d’exemples d’obres que s’han concebut a partir d’algun text del poeta i dramaturg anglès William Shakespeare. En aquesta ocasió, podrem escoltar la versió que va fer-ne Txaikovski deu anys després de l’estrena de l’obra, en un moment de maduresa creativa, ja no tan influenciat pel seu mentor, el compositor Mili Balákirev.
“Per qüestió de dates, aquest concert és el que ens coincidia més per a poder celebrar l’efemèride. A més, seguint la línia de l’orquestra, ens venia especialment de gust poder fer la celebració al costat d’una gran artista internacional”, diu Grau. La violinista Midori és, sens dubte, una convidada de luxe. La combinació de les seves tres facetes principals —violinista virtuosa, activista cultural i pedagoga— la converteix en una peça clau del panorama musical actual i dota la seva trajectòria d’un punt d’originalitat i complexitat. Pels seus esforços constants per brindar oportunitats d’educació musical a infants amb pocs recursos econòmics, el 2007 va ser nomenada Missatgera de la Pau per l’Organització de les Nacions Unides. Es tracta, doncs, d’una violinista que conjuga amb traça una vessant artística i una vessant social, cosa que l’apropa especialment a la concepció de la música com una possibilitat de fer, a partir de la bellesa, un món una mica més just.
Berta Coll i Bosch
Núvol