ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'OBC, entre Finlàndia i Rússia

20/4/2021 |

 

https://www.nuvol.com/musica/classica/lobc-entre-finlandia-i-russia-170731

Slobodeniouk dirigeix un repertori impregnat dels nacionalismes de Sibelius i Txaikovski,

Aquest Sant Jordi, L’Auditori aposta per la seva orquestra titular amb un doble concert titulat Paper en blanc el 23 i el 24 d’abril a les set del vespre. L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) oferirà el celebrat Concert per a Violí en Re menor, op.47 de Jean Sibelius, l’únic concert per a orquestra i instrument solista del compositor finlandès, i la Simfonia n. 1 en Sol menor Somnis d’hivern, op. 13 de Piotr Ilitx Txaikovski.

La violinista Viktoria Mullova al Festival de Jazz de Londres de 2017 (Foto: Alan John Ainsworth)
I qui millor que Dima Slobodeniouk, nascut a Rússia i traslladat a Finlàndia a l’adolescència, per dirigir aquesta excel·lent mostra dels romanticismes i nacionalismes musicals de Finlàndia i Rússia.

Tot i que va començar formant-se amb el piano, al jove Sibelius no li acabava de fer el pes aquest instrument. Després de diversos fracassos en l’ensenyament acadèmic del pianoforte, va provar sort amb el violí a l’adolescència. “Quan toco, un sentiment estrany m’omple per dins, és com si el més profund de la música es mostrés davant meu”, amb aquestes paraules definia la seva passió per aquest nou instrument. La por escènica i la poca anticipació en l’aprenentatge del violí va frustrar les seves expectatives com a intèrpret.

La crisi dels quaranta va arribar per avançat al compositor. A partir dels trenta-cinc anys, el finlandès va entrar en una voràgine d’addiccions i balafiament econòmic. Possiblement, si no hagués estat per la seva dona Aino Sibelius, el compositor mai hagués arribat a escriure l’excel·lent Concert per a Violí que obrirà aquesta proposta de l’OBC. Aino va prendre la decisió de mudar la família al camp, lluny del pou de vicis que suposava Helsinki pel compositor. Allà es va iniciar un segon període de gràcia musical amb algunes obres brillants i amb un dels períodes més lúcids i madurs del músic.

El concert representa més que mai aquesta maduresa creativa de Sibelius. La seva estrena el 1904 a Helsinki, precipitada per raons econòmiques i amb un violinista solista no massa bregat en els escenaris, va deixar insatisfet al compositor. Apreciant les carències de l’obra i amb una rebuda no massa entusiasta, Sibelius va tornar a tancar-se al seu estudi enmig del camp i la va transformar en tota una obra memorable. Una creació precisa, que eleva el violí a un altre nivell, amb unes harmonies riques i una sonoritat refinada.

El 1905 la va reestrenar amb la Filharmònica de Berlín sota la batuta de Richard Strauss i el 1935 el violinista lituà Jascha Heifetz la va popularitzar després d’enregistrar-la. En aquesta ocasió serà la violinista Viktoria Mullova, amb una sòlida experiència com a solista en aquesta obra, que promet demostrar perquè aquest concert exemplifica la genialitat del compositor finlandès.

La segona obra, la simfonia Somnis d’hivern, porta el segell d’un altre inconformista: Txaikovski. El compositor rus va escriure aquesta Simfonia n. 1 en Sol m el 1866, quan el músic tenia 28 anys. Malgrat tractar-se d’una de les seves primeres obres de grans dimensions i tot i les crítiques del seu mentor Anton Rubinstein, Txaikovski no va abandonar la peça i en va estrenar una segona versió el 1868 que va tenir una millor acollida. La tercera versió, la definitiva, es va estrenar el 1874.

Aquesta obra primerenca, tot i no gaudir de massa èxit en el seu moment, s’ha revalorat en els darrers anys com una de les obres essencials per comprendre la carrera de Txaikovski. El compositor ja feia despuntar la seva excel·lent fusió de la música central europea i la tradició russa, va crear les seves primeres melodies memorables, va gestar un registre delicat, evocador i, com indica el títol de la simfonia, oníric. Aquest viatge als paisatges hivernals russos, serens i reconfortants, posarà el punt final a aquesta proposta de l’OBC.

Les entrades estan disponibles al web de L’Auditori a un preu de 25 € els dos passis, el primer el 23 d’abril a les 19 h i el segon el 24 a la mateixa hora, s’inclouen als abonaments primaverals de l’OBC. Els menors de 25 anys disposen de la Tarifa Plana Jove amb què, per 50 €, poden assistir a tants concerts de la temporada de L’Auditori com vulguin, aquest inclòs. 

Pau Requena
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet