6/4/2021 |
Víctor Jiménez Díaz, resident a la Pedrera la temporada passada, persevera en la recerca del repertori i les apostes més estimulants. El retorn als escenaris del contratenor després d’un període d’intensa investigació en noves vies d’expressió significa un impuls per al sector
El contratenor Víctor Jiménez Díaz presenta, el proper divendres 9 d’abril a les 20h al Centre Cívic Pere Pruna, el concert Reliquiari sacre, un repertori impregnat del seu caràcter inquiet, innovador i creatiu que se satisfà tant dels resultats sempre personals a l’escenari com de la incansable recerca musicològica que du a terme per a cada projecte que basteix. Al costat del pianista Manuel Ruiz Segarra, Jiménez presenta un recorregut sorprenent per les àries i lieder des del Classicisme de Haydn a la nova creació de Mariona Vila, per acabar amb la seva eterna passió: el Barroc anglès i italià. La sacralitat -o, de manera més àmplia, l’espiritualitat- és l’element que cohesiona tot l’estimulant discurs musical, tan oportú pels vols de Setmana Santa.
El programa emprèn un viatge retrospectiu cap als orígens, que s’inicia amb una obra de 2010 de la compositora Mariona Vila, i continua amb visites escollides a obres de Ravel, Fauré, Bruckner, Mendelssohn, Beethoven fins a Haydn, en una primera part que té tanta entitat pròpia com per esdevenir un concert unitari i, alhora, ens prepara per al retorn a la creació del cànon. D’aquesta manera, a la segona part llueix en esplendor aquest Barroc d’artifici on l’espiritualitat s’impregna de cert hedonisme, amb obres de Henry Purcell com “An Evening Hymn” d’Harmonia Sacra, Z. 193. Les tres àries d’Antonio Vivaldi i tres de Georg Friedrich Händel seran la millor clausura per tal que el contratenor Víctor Jiménez Díaz, bregat en el repertori d’ambdós autors, llueixi el seu timbre únic i inspirador, una tècnica assentada i una expressivitat que trenca cànons i que el va convertir en artista resident a la Pedrera la temporada passada.
En un món on el mercat musical tendeix a la uniformitat i l’homogeneïtat expressiva, amb una obsessió per un concepte predeterminat de perfecció que pot anorrear l’autenticitat de l’artista, Víctor Jiménez Díaz es presenta com un contratenor que cultiva l’heterogeneïtat com la seva aportació personal i única a l’espectador, sense lligams a un cànon que pot quedar caduc a la propera revolució estètica. Els models en què s’ha emmirallat Jiménez són inspiradors, però el contratenor català defensa una carrera musical ja assentada on s’enfronta a l’expressió artística des d’una visió renovada i sense complexes esdevenint, a més, -tal I com mostra aquest repertori- un autèntic orfebre de projectes amb entitat musical i musicològica. Perquè crear és l’eterna cerca d’una perfecció que només existeix a la ment de l’artista, però a la qual tendeix de forma inexorable.
Repertori
Primera Part
Mariona Vila (Barcelona, 1958)
Estrenat a l'ESMUC el 2010
1. Agnus Dei
Joseph Maurice Ravel (1875-1937)
Mélodies hébraïques, M.A. 22/1
2. Kaddisch
Gabriel Urbain Fauré (1845 -1924)
Songs, Op.67/1
3. Salve Regina
Josef Anton Bruckner (1824-1896)
Hymn, WAB 7
4. Ave Maria
Felix Mendelssohn (1809-1847)
Elijah Op. 70
5. O rest in the Lord
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Italianische Lieder, WoO 133
6. In questa tomba oscura
Franz Joseph Haydn (1732-1809)
The Spirit's Song H. 26a/41
7. Hark! What I tell to thee..................
Segona Part
Henry Purcell (1659-1695)
Harmonia Sacra, Z. 193
8. An Evening Hymn
Antonio Lucio Vivaldi (1678-1741)
Magnificat RV610
9. Sicut locutus est
Nisi Dominus RV 608
10. Gloria Patri, et Filio
Introduzione al Gloria, RV 639
11. Jubilate, o amoeni chori
George Frideric Handel (1685-1759) Semele HWV 58
12. Hymen, haste!
Saul HWV 53
13.O Lord, whose mercies numberless
Belshazzar, HWV 61
14. Destructive war, thy limits know
Catclàssics