1/4/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/roger-padulles-canta-garreta-165708
El dia 7 d'abril el tenor presenta a L'Audirori “Records i somnis”, de Juli Garreta, amb Francisco Poyato
Roger Padullés és cantant tenaç que, tot i que potser encara no és massa conegut entre el gruix del públic, no deixa de treballar i defensar projectes molt personals. En un moment de crisi per al CD, ha signat ja diversos treballs com a solista, com el dedicat a Frederic Mompou, i un bon grapat en associació amb la Simfònica de Cobla i Corda de Catalunya (Tossudament Llach, Cançó d’amor i de guerra o l’òpera contemporània Llull). La seva darrera proposta, Records i somnis, és totalment coherent amb la seva trajectòria: Padullés és un defensor de la recuperació del patrimoni català i un enamorat de la cançó. Aquest disc, que presentarà el proper dimecres 7 d’abril a L’Auditori de Barcelona, recull la integral per a veu i piano de Juli Garreta, i ha comptat amb la col·laboració d’un indispensable del panorama del liedi la cançó catalana, el gran pianista Francisco Poyato.
Un moment… Juli Garreta, compositor de cançons? Que no feia sardana? L’imaginari col·lectiu ha etiquetat el compositor de Sant Feliu de Guíxols com un músic autodidacta, poc més que un diletant dedicat a la música popular. La realitat, però, és molt diferent: Garreta estava molt introduït en l’escena musical catalana de principis de segle, era amic de Pau Casals i estava familiaritzat amb les avantguardes europees. Tanmateix, per bé que la seva producció va ser més ambiciosa d’allò que solem pensar, no va ser un compositor que catalogués la seva obra o procurés per editar-la curosament. El resultat és que la gran majoria de les seves peces per a veu i piano s’han perdut i només el minuciós treball musicològic dut a terme per Joaquim Rabaseda i Guillem Martí ha permès recoperar les 21 que recull el disc editat per Ficta i que ara es presenta. La integral no té una unitat estilística i els temes van des del bucòlic al religiós, passant per l’amorós, l’expressionisme més descarnat o els tocs humorístics, tot sobre textos de Jacint Verdaguer, Apel·les Mestres o Víctor Català.
La cançó no és ni molt menys terreny desconegut per Roger Padullés, que es va llicenciar en liedi oratori. Els afeccionats més acèrrims del gènere de ben segur recordaran el bon regust que va deixar durant l’edició 2019 del LIFE Victoriaamb un recital al voltant de dones compositores com Amy Beach o les germanes Boulanger. A part d’un instrument de gran bellesa, el tenor destaca per un fraseig elegant, una gran atenció al text i molta cura en els detalls. El seu acompanyant sobre l’escenari de l’Auditori no necessita presentació: Francisco Poyato és probablement el pianista que més aporta al panorama del lied i la cançó catalanacom a intèrpret i com a docent, i no són poques les carreres que han començat sota el seu tutelatge.
La proposta és, doncs, molt recomanable. Val sempre la pena deixar enrere prejudicis i llocs comuns, especialment si es tracta d’una part del llegat català que està molt lluny d’estar normalitzada. Celebrem la iniciativa que contribueix a dignificar aquest raconet de la nostra cultura i potser a donar a Garreta el tractament de compositor seriós, informat i avesat a l’experimentació que mereix. A més de la integral de les seves cançons, la vetllada s’arrodonirà amb obres de Grieg, Mendelssohn, Schubert i Strauss. Compositors que poden imposar si seguim la tendència de menystenir el nostre propi repertori. En tot cas, Garreta beu de tots ells, des de la subtilesa de Grieg, el teixit harmònic de Mendelssohn, el lirisme de Schubert o l’histrionisme expressionista i posterior sumptuositat neoclàssica de Strauss. I, sobretot, aquest repertori de cançó de Garreta que s’emmarca al 1900, hi és present la personal i reeixida habilitat de cadascun d’ells per musicar la veu.
Podeu comprar entrades per al concert de L’Auditori aquí.
Meritxell Tena
Núvol