ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Pons dirigirà la Simfònica del Liceu que recull un programa de danses eslaves

26/2/2021 |

 

L’Orquestra Simfònica del Liceu, amb la batuta del mestre Josep Pons, ens proposa un viatge als ritmes i modes de les danses de l’Europa de l’Est vistes amb els ulls de Brahms, Dvorak, Kodály, Bartók i Borodin. El dia 5 de març, en una única funció, el públic liceista podrà adelitar-se del concert ‘Danses hongareses i eslaves’, que recull un repertori clàssic que beu de músiques populars.

El programa, doncs, ens mostra com les arrels de la música tradicional han influït a compositors en les seves creacions artístiques. En aquest sentit, Josep Pons, remarca que “des de sempre, la música popular ha estat un veritable punt de partida per a la música clàssica, i la dansa, associada als orígens de la música, generadora de moltes formes. Les danses medievals, les del Renaixement o les cortesanes del classicisme han trobat una traducció en grans obres dels seu temps.”

En la llista de compositors hipnotitzats pel folklore hi ha Johannes Brahms, que s’inspira en els sons de Bohèmia. Brahms escrivia la seva col·lecció de Danses hongareses que, conjuntament amb les Rapsòdies hongareses de Franz Liszt, tindran un enorme impacte en el futur creatiu de Bartók. Al 1912, el músic hongarès escrivia a la seva agenda: “l’estudi de la música dels camperols hongareses m’ha obert una porta cap a l’alliberament de l’antiga tirania dels sistemes major i menor. Conté una gran varietat de formes rítmiques lliures. Exigeix a parts iguals tempo giusto i a l’hora un gran sentit de rubato.” Al costat del compositor i pedagog Zoltan Kodály recolliran durant anys les melodies del món rural, convertir-les en noves partitures. D’altra banda, Dvorak recollia els furients de la tradició Bohèmia pels passatges més rítmics i inflamats per evocar amb melangia les festes populars.

Aquest concert simfònic substitueix el programa previst amb La consagració de Stravinsky: els tres ballets russos a fi de reduir el centenar de músics que hi participaven i que impedien les distàncies de seguretat necessàries. A causa de la pandèmia, el Teatre es va veure obligat a modificar el projecte per poder realitzar la seva programació amb totes les garanties a dalt i a baix de l’escenari i seguir, així, amb l’exigència que requereix la cultura segura. 


Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet