20/2/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/la-tosca-de-la-fundacio-opera-a-catalunya-155406
La nova organització estrena la primera producció de 2021 al Teatre La Faràndula de Sabadell.
La Fundació Òpera a Catalunya ha presentat aquest dimecres 17 de febrer Tosca de Giacomo Puccini, la seva primera producció operística d’aquest 2021. La cèlebre òpera està prevista que s’estreni el 24 de febrer al Teatre La Faràndula de Sabadell.
La presentació de la producció, a la sala d’actes del Palau Marc de Barcelona, ha comptat amb la consellera de Cultura, Àngels Ponsa, l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés i Joan Planes, el president de la Fundació Òpera a Catalunya (FOC) i de la Fundació Fluidra. També hi ha intervingut la directora artística i presidenta d’honor de la FOC, Mirna Lacambra; el president de la Fundació Banc Sabadell, Miquel Molins; el president de l’Orquestra Simfònica del Vallès, Jordi Cos i el director general de la FOC, Òscar Lanuza.
Després de les funcions de l’òpera a Sabadell entre el 24 i el 28 de febrer, la producció viatjarà arreu del país per nou teatres de ciutats com Reus, Lleida, Granollers o Girona. Més de cinc milions de persones repartides en les vuit comarques en què es programa l’òpera, podran gaudir de l’espectacle si es mantenen els confinaments perimetrals actuals. La gira de Tosca s’allargarà fins el 19 de març de 2021.
En línia amb la filosofia de la FOC, aquesta òpera apostarà per la producció pròpia i pel talent jove local, en tots els processos de la producció. Una decisió que pren encara més sentit en les dures circumstàncies d’aquest darrer any. L’obra comptarà amb les sopranos Maribel Ortega i Carmen Solís en el paper de Floria Tosca, el tenor Enrique Ferrer com a Mario Cavaradosi i el baríton Luis Cansino en el paper de Il Barone Scarpia. També hi haurà presència de la pedrera de l’Escola d’Òpera de Sabadell amb Pau Armengol com a Sagristà i Alejandro Baliñas en el paper d’Angelotti.
L’elecció de la batuta musical també va en línia per aquesta aposta del talent de proximitat. El jove director sabadellenc Sergi Roca deixarà per uns dies Alemanya, on gaudeix d’una extensa carrera, per dirigir una òpera a Catalunya per primera vegada. El Cor dels Amics de l’Òpera de Sabadell estarà dirigit per Daniel Gil de Tejada i la banda sonora la posarà l’Orquestra Simfònica del Vallès. Jordi Cos ha explicat a la roda de premsa que la participació d’aquesta orquestra suposa un “retorn als seus orígens operístics”.
La direcció d’escena serà de la mà de Carles Ortiz i l’escenografia de Jordi Galobart. Tots ells, sota l’experimentada direcció artística de Mirna Lacambra que, després de la incorporació de l’Associació Amics de l’Òpera de Sabadell a la FOC, segueix tenint un merescut protagonisme a les produccions .
Basada en l’obra teatral de Victorien Sardou, aquesta nova Tosca segueix una estètica realista en línia amb la voluntat inicial de Puccini com una obra sense proporcions excessives i amb una sobrietat musical. La tràgica obra narra com Floria Tosca, Mario Cavardossi i Il Barone Scarpia es desenvolupen en l’obscura Roma amb anhels destrossats per la dura realitat.
L’alcaldessa Marta Farrés ha definit aquesta nova proposta com “un acte de resistència”. I és que el context en què s’impulsa aquesta producció, juntament amb la darrera producció del FOC, La flauta màgica de Mozart, és un dels més complicats dels darrers anys. Després de Tosca, caldrà esperar poc per la propera producció de la FOC que serà entre els mesos d’abril i maig amb la colossal Aida de Verdi.
La FOC: recent però experimentada
La Fundació Òpera a Catalunya va néixer el gener de 2020 fruit de la fusió entre l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell (AAOS), l’OSV, la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra. Com es portava fent trenta quatre anys amb el Circuit Òpera de Catalunya, abans organitzat per l’AAOS, la temporada compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Sabadell, el Ministerio de Cultura y Deporte, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions, patrocinadors, col·laboradors i mecenes.
Aquesta nova entitat es va constituir com un instrument necessari per garantir la continuïtat i creixement del Cicle Òpera a Catalunya i la tasca històrica de l’AAOS. La seva fundació va establir uns eixos centrals basats en aspectes com la producció pròpia, l’arrelament a la societat, potenciar joves talents i la proximitat amb el territori. Per arribar a aquest darrer aspecte es compta amb una xarxa d’onze ciutats adherides al circuit operístic i per la temporada següent s’espera créixer a tretze.
Pau Requena
Núvol