9/2/2021 |
https://www.nuvol.com/musica/classica/el-cap-de-setmana-de-les-variacions-rococo-de-txaikovski-153363
L’OBC presenta a L’Auditori el concert que tenia previst oferir a Madrid aquests dies.
L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya protagonitzarà el cap de setmana del 12, 13 i 14 de febrer un concert a L’Auditori centrat en Txaikovski i Richard Strauss. Nuno Coelho dirigirà aquesta proposta que comptarà amb el violoncelista armeni Narek Hakhnazaryan.
Es tracta, però, d’una programació in extremis que, com molts concerts s’ha vist afectada per les restriccions de la pandèmia del Coronavirus. Inicialment, estava previst que, aquest cap de setmana, l’OBC i l’Orquestra Nacional d’Espanya fessin un intercanvi i s’oferís un concert de l’orquestra convidada sota el nom de ‘Sobre Don Giovanni’. La proposta incloïa obres de José Luís Turina, Haydn i Robert Schumann. S’ha anunciat que les entrades adquirides pel concert original seran vàlides igualment pel concert de l’OBC d’aquest cap de setmana. El viatge entre comunitats d’aquestes dues orquestres, per tant, haurà d’esperar a la temporada 2022-2023.
En el seu lloc, l’OBC interpretarà a L’Auditori de Barcelona el programa previst pel concert a Madrid amb dues peces diferents al repertori, Weber substituirà el Blumine de Mahler i Txaikovski, les dues obres previstes de Saint-Saëns. La presència de Coelho com a director orquestral és també en substitució del londinenc Kerem Hasan que no ha pogut desplaçar-se a Barcelona.
El concert durarà poc més d’una hora i començarà amb l’Obertura d’El caçador furtiu (Der Ferischutz) de Carl Maria von Weber. Aquesta òpera es va estrenar el 1821 en ple esclat del primer romanticisme i parla de la relació entre un guardabosc i el diable. La inclusió d’elements sobrenaturals és un gran tret romàntic i aquesta obra va ser de les primeres en introduir-les, cosa que li ha aconseguit una plaça en la llista de les òperes més importants de la història.
El concert seguirà amb dues obres de Piotr Ilitx Txaikovski. La primera, Nocturne op.19 n.4, va ser escrita el 1873 per a piano, però l’OBC n’oferirà l’adaptació per violoncel i orquestra de 1888.
Amb la segona peça del compositor rus arribarà la protagonista que dóna nom al concert: les Variacions sobre un tema Rococó, op.33. Aquesta obra, considerada pel mateix Txaikovski com una de les millors que mai havia fet, consta de vuit variacions sobre una melodia tradicional com a tema principal. Malgrat considerar-se una obra romàntica, es fa palesa la influència del classicisme Mozartià que tant agradava a Txaikovski. La interpretació original d’aquestes variacions per a violoncel i orquestra dura uns 20 minuts, durant els quals el solista té una presència pràcticament constant i en prou feina té temps per descansar.
Al llarg d’aquesta obra, Hakhnazaryan tindrà l’oportunitat de mostrar la seva versió més expressiva com a violoncel·lista i la seva cara més virtuosa tècnicament.
Hakhnazaryan tindrà l’oportunitat de mostrar la seva versió més expressiva com a violoncel·lista i la seva cara més virtuosa tècnicament
El compositor va dedicar la seva creació al violoncel·lista Wilhelm Fitzenhagen qui la va estrenar a Moscou l’hivern de 1877 sota la batuta del conegut director Nikolai Rubinstein, íntim de Txaikovski. El bon acolliment dels primers concerts va fer que Fitzenhagen la interpretés en moltes altres ocasions i es prengués la llicència de modificar molts aspectes de la partitura original. Fins i tot va arribar a eliminar completament la vuitena variació. El fet que ho fes, fins i tot, signant com a Txaikovski va provocar malestar al compositor original. Les inseguretats compositives d’alguns períodes de la vida del creador rus va fer que cedís en moltes de les peticions que li feia el violoncel·lista.
Amb el pas dels anys, es va acabar assimilant la versió de Fitzenhagen com l’original de Txaikovski. No va ser fins als anys cinquanta del segle passat que es va recuperar la versió original i es va publicar per iniciativa del violoncel·lista rus Viktor Kubatskii
La proposta finalitzarà amb Le Bourgeois gentilhomme, op.60 de Richard Strauss. Acabada el 1918, es tracta d’una suite que es va anar construint amb el pas dels anys atès que inicialment es va concebre com a part d’una òpera. Veient la poca popularitat de l’estrena de la proposta i els alts costos de repetir-la, la composició va acabar formant part de l’obra de teatre homònima de Molière dirigida per Hugo von Hofmannsthal com a música incidental.
El concert es podrà gaudir en tres ocasions: divendres 12 i dissabte 13 de febrer a les 19h i el concert de diumenge 14, serà més aviat al matí com és tradicional a L’Auditori, a les 11h. En línia amb la gran envergadura i nivell de la proposta, la Sala Pau Casals acollirà el concert aquests tres dies. Les entrades es poden aconseguir a la taquilla de la institució i al web de L’Auditori amb un preu que ronda els 25€.
Pau Requena
Núvol