11/11/2020 |
https://www.nuvol.com/art/escoles-municipals-de-musica-i-arts-reben-el-suport-de-la-xemma-133684
La Xarxa d’Escoles Municipals de Música i Arts de la Diputació de Barcelona treballa per oferir als centres suport tècnic, material i recursos en temps de pandèmia
La Xarxa d’Escoles Municipals de Música i Arts (XEMMA) és una plataforma de la Diputació de Barcelona que reuneix un conjunt d’escoles municipals dedicades a disciplines artístiques, nascuda al 2017 amb la voluntat d’intensificar i millorar el suport envers aquests centres i contribuir en l’educació artística dins el món local.
La XEMMA s’inscriu en el context de la XEM, la Xarxa d’Escoles Municipals, que agrupa centres municipals d’educació per a persones adultes, centres de formació musical i artística i també escoles bressol i escoles d’educació especial. Aquesta iniciativa ha estat impulsada per la Gerència de Serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona i el seu objectiu principal és reforçar l’ecosistema educatiu, així com millorar la qualitat dels seus serveis oferint suport tècnic, econòmic, material i espais de trobada als docents, educadors i tècnics municipals.
La XEMMA, però, està focalitzada només en els estudis artístics que es troben dins l’àmbit municipal, amb la voluntat d’elaborar un marc per a la innovació educativa, crear una xarxa de recursos humans i materials, aconseguir un projecte educatiu transversal i integral per a totes les arts i organitzar espais d’intercanvi. L’objectiu inicial, com apunta Ruben Bes, gerent de L’Escola d’Arts en Viu del Prat del Llobregat, “era sortir d’aquesta terra de ningú que les escoles no reglades sovint pateixen i començar a tenir veu en les polítiques educatives artístiques del país”. “Es pot dir que l’experiència final ha estat molt bona”, assegura Eliseu Ribes, director de l’EMA de Santa Perpètua de Moguda.
Està demostrat que els estudis artístics, tant els reglats com els que no ho són, tenen una repercussió d’èxit en el rendiment escolar. És per això que es va creure convenient crear una xarxa enfocada específicament a oferir recursos i suport i a generar espais de trobada, intercanvi i formació de les escoles d’art i música no reglades. A més a més, la contribució que aquestes suposen dins el teixit social i cultural del municipi, així com la cohesió municipal que impliquen, comporta una dinàmica que no pot ser menystinguda. “No som una extraescolar i ho hem de reivindicar ara més que mai, que amb les darreres restriccions ens han posat al mateix sac que aquestes”, afirma Ruben Bes.
El 2017, la posada en marxa de la XEMMA va ser un èxit, ja que va agrupar un total de 118 centres de 107 municipis que aplegaven més de 30.000 alumnes. Ruben Bes explica que “per a ells, haver-se adherit a la Xarxa ha estat molt gratificant, ja que és una forma d’actuació conjunta que els permet tenir més força i més visibilitat”. Eliseu Ribes feia les mateixes consideracions, confirmant que trobar companys del sector per compartir inquietuds els ha afavorit molt.
L’impacte i el benefici que ha implicat la creació de la XEMMA han estat evidents durant la crisi de la covid-19. El confinament va tenir un fort impacte també sobre les escoles de música, dansa i art. L’esforç d’adaptació als nous temps i la planificació del curs 20-21 no ha estat una tasca senzilla. Amb poc temps es va haver de transformar el model educatiu. “La XEMMA ha estat molt proactiva a l’hora d’intentar donar suport i recursos als seus membres durant l’actual crisi”, assegura Ruben Bes, i afegeix que “des de L’Escola d’Arts en Viu hem estat part activa en el disseny de les línies de formació, ja que diversos professors de la nostra escola van generar càpsules formatives i van participar com a formadors als cursos en línia”. La XEMMA va elaborar en temps de pandèmia una formació específica que articulava eines per a la docència virtual de música i arts. Eliseu Ribes també fa un balanç molt positiu d’aquests darrers mesos dins la XEMMA, ja que “disposar d’una normativa clara i de formació per encarar els nous temps ha resultat fonamental”.
Les escoles municipals que formen part de la XEMMA no ofereixen estudis reglats, encara que això no significa que no estiguin autoritzades pel Departament d’Ensenyament. Els estudis reglats són aquells específics dels conservatoris i estan destinats a les persones que més tard voldran accedir als estudis superiors. A Catalunya hi ha prop de 3.000 alumnes als conservatoris, mentre que a les escoles de música, per exemple, n’hi ha uns 70.000. És per aquest motiu que la tasca que fa la XEMMA és de gran importància, perquè dona suport a tots aquests centres que, malgrat ser d’ensenyament a nivell amateur, tenen gran rellevància per al desenvolupament personal i artístic de l’alumnat.
Trobareu més informació sobre la XEMMA aquí.
Berta Galofré Claret
Núvol