ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Quartet Casals obre el cicle Quartets del Món

15/6/2004 |

 

El Quartet Casals obre demà un cicle de cinc concerts de música de cambra a l'Auditori que s'adscriu a l'esperit del Fòrum sota l'epígraf Quartets del Món.

Amb la idea que la música també mostra la diversitat de les cultures del món, els quatre quartets convidats a actuar a l'Auditori dins del marc del Fòrum Barcelona 2003 representaran un país i una cultura. Així, el Quartet Casals obre la tanda d'actuacions demà (21.00 h) amb tres peces compostes per músics francesos. El seguirà el grup txec Prazak Quartet amb un monogràfic dedicat al seu compatriota Antonín Dvorák (5 de juliol); el Herold String Quartet es concentra en la música russa a través d'obres de Rakhmàninov, Xostakóvitx i Txaikovski (9 de juliol); el Brodsky Quartet es fixa en la música americana amb Gershwin, Barber, Brubeck, Crumb i els mexicans Álvarez i Lavista (12 de juliol) i, en una segona sessió, en Àustria, amb obres de Mozart, Zemlinsky i Haydn (13 de juliol).

El Quartet Casals -format pels violins Vera Martínez Mehner i Abel Tomàs, el viola Jonathan Brown i el violoncel·lista Arnau Tomàs- interpretarà l'únic quartet que va escriure Maurice Ravel, el Quartet en fa major, també l'únic de Claude Debussy, Quartet en sol menor, i el Quartet núm. 2 'Morphing', del també francès Christian Lauba (Tunis, 1952). "Hem escollit aquestes obres perquè no hi ha gaire més per escollir -assegura Arnau Tomàs-. A més d'aquests dos quartets de Ravel i Debussy, només n'existeixen dos més, un de Fauré i un de Dutilleux". Pel que fa a Christian Lauba, un dels compositors de la nova generació a França i professor al Conservatori de Bordeus, Vera Martínez Mehner explica que "té compostos dos quartets i n'està component un tercer". "Morphing és una obra del 1999 dedicada a Ligeti que vam conèixer perquè era una de les peces obligatòries al Concurs Internacinal de Quartets de Corda de Bordeus", explica el violoncel·lista. "És una música molt rítmica amb influències de música tradicional de diferents països, sobretot del Brasil i del folklore tunisià", segueix el seu germà, Abel Tomàs. "Molt pròpia per al Fòrum", l'interromp Arnau, mentre Vera Martínez Mehner conclou: "L'obra són com capítols i els canvis d'un tema a l'altre són molt subtils, estan molt ben lligats".

Debut a Salzburg
El grup, que des que es va fundar -el 1997, sorgit de l'escola de música Reina Sofía de Madrid- ha anat creixent en solidesa i en reconeixement internacional -han tocat a les principals sales d'Europa i han fet gires per Estats Units i Amèrica del Sud-, ha debutat aquest any a la seu de la Filharmònica de Berlín i ho farà l'any que ve al Festival de Salzburg. Amb tot, asseguren que, mentre a Espanya la música de cambra va a l'alça -"un bon exemple és el nou cicle de cambra que ha impulsat Ibercàmera", diu Arnau Tomàs-, a Alemanya "comença a anar de baixa", seguix, "perquè cada vegada hi ha menys diners per a subvencions", conclou Vera Martínez.

El Quartet Casals, que no disposa de cap ajuda econòmica institucional, ha aconseguit entrar amb força en el mercat discogràfic. Així, recentment han editat un nou disc amb tres quartets d'Arriaga (Harmonia Mundi) i aquest estiu n'enregistraran un amb el quartet de Debussy i un altre de Zemlinsky, i posteriorment també gravaran tots els quartets de joventut de Mozart en tres CDs, que sortiran al mercat el 2005.

Marta Porter
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet