Maazel, Pires i Argerich, estrelles d'Ibercamera
12/6/2004 |
El director del cicle reclama que la SGAE rebaixi les taxes per programar més música del segle XX.
Ibercamera ha dissenyat la seva temporada 2004-2005 mantenint la mateixa estructura de les anteriors, amb dos cicles clarament diferenciats: el simfònic, amb grans estrelles com a reclam i un petit suport institucional al voltant del 10% del pressupost (1.742.000 euros); i el de cambra, sense cap subvenció i amb una programació més arriscada. En aquest últim apartat destaca de manera especial la presència de la pianista argentina Martha Argerich, de tècnica portentosa i sensibilitat refinadíssima, que actuarà el 31 de maig acompanyada per una formació i un repertori encara per confirmar.
Una edició més destaquen primeres espases com els directors Lorin Maazel --una de les batutes més respectades i sàvies, que ja va acomiadar el cicle passat amb l'Orquestra Filharmònica Arturo Toscanini que l'ha contractat per quatre anys--; Valeri Gergiev --un dels grans protagonistes de la vida musical del moment, que ha convertit el Teatre Mariinski, abans Kirov, de Sant Petersburg, en una exquisida màquina d'alt nivell artístic--, i Frans Brüggen, una figura essencial de la música antiga.
En l'apartat dels instrumentistes, Maria Joao Pires es manté fidel a la cita, reconeguda com una poeta del teclat de tècnica delicada; Alfred Brendel demostrarà per què asseguren que el seu so és perfecte des del primer acord, sempre just i precís, i Andras Schiff tornarà amb les seves interpretacions visionàries, impecables i rigoroses. No obstant, l'encarregat d'obrir foc serà el prestigiós i inquiet violinista Pinchas Zukerman, que tornarà al Palau de la Música amb l'acompanyament al piano del seu inseparable Marc Neikrug.
En el cicle de cambra serà el Quartet Borodín el que tindrà aquest privilegi. Josep Maria Prat, director d'Ibercamera, va anunciar ahir la incorporació a última hora de l'Emerson String Quartet --amb data encara per determinar--, que, per petició expressa de la formació, estrenarà la peça Colours of time del compositor barceloní Alfons Conde.
Prat va explicar que l'escassetat d'obres contemporànies en la programació respon a l'alt cost que això suposa: "Denuncio la falta de resposta de la SGAE quan fa dos anys li vaig proposar establir un conveni que suavitzés les taxes de programació d'autors del segle XX. Ja és hora que aquesta entitat intervingui en l'assumpte".
Núria Martorell
El Periódico