ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Lluís Claret: "Les 'Suites' de Bach són infinites"

5/6/2004 |

 

El 'cellista' andorrà, Natalia Gutman i Truls Mork protagonitzen el cicle.

L' espiritualitat de Johann Sebastian Bach aterra al Fòrum de la mà de tres grans violoncel·listes, Lluís Claret, Natalia Gutman i Truls Mork, i una gran obra, les 'Suites'.

Dins l'epígraf Música per la Pau, s'hi inclouen els concerts de música clàssica que de prop o de lluny tenen alguna relació amb l'esperit de convivència entre els pobles pel qual advoca el Fòrum. En aquest cas, la proximitat potser està agafada una mica pels pèls, ja que ve donada per la figura de Pau Casals, un home que des del vessant humà propugnava la pau i des del musical descobria al món la bellesa de les Suites de Bach. Amb tot, l'excusa no importa davant la perspectiva de poder escoltar una de les obres més importants del repertori clàssic en mans de tres genis del violoncel.

Així, l'Auditori de Barcelona acull els dies 7, 10 i 13 de juny tres violoncel·listes, cadascun dels quals interpretarà dues suites i una obra complementària escollida per ells mateixos. Obrirà la tanda Lluís Claret, que interpretarà les Suites 2 i 5, a més d'una obra estrena del compositor català Agustí Charles, Des de l'infinit, encarregada especialment per a l'ocasió. El dia 10 serà el torn de la russa Natalia Gutman, que acompanyarà les Suites 3 i 6 de Bach amb la Suite núm. 1 de Benjamin Britten, compositor que també ha escollit el jove noruec Truls Mork, que acompanyarà les bachianes Suites 1 i 4 amb la Suite núm. 2 del compositor britànic.

Lluís Claret, que acaba d'enregistrar una segona versió de les Suites (Verso) -la
primera la va gravar fa deu anys-, va definir l'obra de Bach "d'infinita" i de "Bíblia dels violoncel·listes", ahir en l'acte de presentació dels concerts. "La música de Bach és tan clara i transparent que no t'hi pots amagar, és com un mirall que et torna la teva imatge interior. Per això cada interpretació és diferent, perquè, igual que nosaltres, la música està viva", assegurava Claret.

Sobre Pau Casals, mestre i amic, Lluís Claret recordava que el va conèixer abans com a humanista que com a músic. "Els meus pares també eren exiliats, i en parlaven sovint com d'un gran defensor de la pau i la feina que va fer per ajudar els refugiats espanyols. I com a músic, va donar a les Suites de Bach el que són, els va donar la llum". I és que Pau Casals va considerar que aquesta obra de Bach havia de ser alguna cosa més que un exercici de dits per a violoncel·listes i es va convertir en el primer a interpretar-la en públic.

Pel que fa a l'obra d'Agustí Charles, Claret va explicar que si bé ja ha estrenat obres anteriors del compositor, en aquesta porta mesos treballant-hi perquè "tècnicament és una de les més difícils que he tocat mai". Charles, que diu que "adora" les Suites de Bach i les de Britten, va explicar que la seva nova obra parteix precisament d'una d'aquestes peces del compositor britànic. Malgrat que porta una carrera molt consolidada com a compositor, aquest és el primer encàrrec que se li fa a Catalunya. Charles titula la seva suite Des de l'infinit... perquè, en paraules del músic, "és un cant a la llibertat i a les víctimes de totes les guerres".

Marta Porter
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet