3/9/2019 |
Per al gran públic, Robert Gerhard continua sent una de les assignatures pendents en la seva plena normalització
La progressiva conversió de moltes de les nostres programacions musicals en mers productes comercials concebuts amb criteris de màrqueting ha portat, de fa uns anys, a la constant repetició de noms d’intèrprets en el nostre panorama musical, així com d’obres i compositors. Un altre dels eixos habituals d’aquestes programacions és la commemoració d’aniversaris, i és per això que els grans equipaments no han dubtat a apostar l’any vinent per la celebració dels 250 anys del naixement de Ludwig van Beethoven (1770-1827). Commemorar la celebració d’una de les tres grans B de la música germànica forma part d’una normalitat cultural que, malauradament, a hores d’ara no s’ha estès a la commemoració del cinquantè aniversari de la mort d’una de les grans figures de la música catalana de tots els temps: Robert Gerhard (1896-1970). Per al gran públic, Gerhard continua sent una de les assignatures pendents en la seva plena normalització i presència en les programacions, ja que, tristament, en les temporades 2019/20 de L’Auditori i del Palau de la Música brilla per la seva absència. Més enllà de Barcelona, al Valls natal del nostre músic, però, s’acaba de presentar un cicle en què, amb saviesa i passió, s’ha vertebrat una programació que podem qualificar de modèlica per la seva ambició. Liderada i comissariada pel director d’orquestra Edmon Colomer, l’Associació Amics de la Música de Valls, l’Associació Musical Eduard Toldrà i l’Institut d’Estudis Vallencs han decidit unir esforços en una programació que no només commemorarà Gerhard, sinó també Beethoven, així com el poeta Josep Carner en el cinquantè aniversari de la seva mort a Brussel·les.
El cicle s’iniciarà el dimecres 25 de setembre, data exacta del naixement del músic, amb un concert del duo format per Gabrielle Deakin (violoncel) i Ekaterina Katchef (piano), en el transcurs del qual s’estrenarà la Sonatine à Carlos, que, precisament, es conserva en el Fons Robert Gerhard de l’Institut d’Estudis Vallencs. El destinatari de l’obra, el seu germà Carles, ens explica la dura realitat de l’exili viscuda per ell mateix a Mèxic, on va ser, des del 1954, secretari del Parlament de Catalunya en una sessió en què Josep Tarradellas va ser escollit president de la Generalitat a l’exili, institució de la qual Carles Gerhard ja havia estat comissari durant la Guerra Civil al monestir de Montserrat. Bo seria que en el moment històric actual, en què, tristament, hem hagut d’introduir de nou el mot exili, també tinguéssim consciència –en forma de presència normalitzada– d’aquestes figures culturals que van viure aquesta realitat com ara Robert Gerhard a Cambridge i Josep Carner a Brussel·les.
Potser per la consciència de la magnitud de les efemèrides, aquest cicle de Valls no queda només en una successió de nou concerts en què es podran escoltar importants obres del catàleg de Gerhard, com ara L’alta naixença del rei en Jaume i el Concert per a clavicèmbal, corda i percussió, i de Beethoven, com ara la Novena simfonia, la Gran fuga i el Concert per a violí, sinó que també s’hi han afegit una sèrie de conferències i taules rodones amb l’objectiu de mostrar que la música no és tan sols una qüestió de gaudi, sinó també un mitjà de transmissió de pensament i coneixement. Poden conèixer els detalls d’aquesta programació en el web http://webfacil.tinet.org/amicsmusicavalls.
O. PÉREZ TREVIÑO
El Punt / Avui