7/3/2019 |
Jove Orquestra Nacional de Catalunya. Festival Emergents Barcelona-Sampler Sèries, Fabra i Coats-Fàbrica de Creació, 18 de març, 20.00 h.
Les Sampler Sèries de l’Auditori de Barcelona porten uns anys proposant-nos la descoberta de noves maneres de fer música i d’escoltar-la. Al proper concert, el cicle afegeix una variable pedagògica a la seva excitant equació unint la Jove Orquestra Nacional de Catalunya amb el percussionista i creador musical Fritz Hauser. Junts interpretaran Schraffur i Rundum, dues de les seves obres obertes en les quals els joves músics hauran de deixar de banda la manera com han après a fer música fins ara. A Schraffur –ens explica Santi Barguñó, coprogramador del cicle– “és l’instrument qui fa la música activant el seu potencial sonor mecànicament, de la mateixa manera que Hauser ho fa amb el seu gong”. Rundum, per la seva banda, transcendeix la idea d’atac pròpia dels instruments de percussió (aquell moment en què un objecte incideix sobre un altre i es produeix el so), tot accelerant al màxim aquesta interacció per generar un contínuum sonor que ens submergeix en un espai ressonant total.
En les dues obres, la materialitat i les possibilitats sonores de l’objecte adquireixen el protagonisme. La manipulació d’aquests elements permeten a Hauser generar noves situacions i espais sonors a partir de la seva extrema sensibilitat tímbrica i textural. En aquesta ocasió el seu instrument serà una orquestra simfònica, però també pot ser, com ja ha passat amb Schrauff, un grup de percussionistes o el públic d’un teatre.
La concepció musical de Hauser posa l’èmfasi en el timbre (la qualitat del so que ens permet diferenciar un violí d’una trompa) i la textura (el resultat sonor de la mescla de diferents timbres), la qual cosa obliga els músics a treballar i relacionar-se a través d’uns paràmetres que habitualment són l’origen –el timbre– i el resultat –la textura–, i als oients a transformar la nostra escolta i les nostres expectatives. Així doncs, per poder gaudir d’aquest concert, músics i oients haurem de deixar de banda els prejudicis que ens imposa la nostra formació –i que habitualment ens obliguen a buscar melodies, relacions harmòniques i patrons rítmics– i substituir-los per una escolta oberta i disposada a ser sorpresa.
El concert de la JONC amb Frirtz Hauser s’emmarca en el Festival Emergents Barcelona en què l’Auditori de Barcelona dedica vuit dies de la programació a presentar la generació de músics que marcarà les properes dècades. El Festival proposa una mirada polièdrica al fet musical, i ens permetrà gaudir d’una variada programació de música antiga, música contemporània, jazz i els principals gèneres de la música clàssica (recitals, música de cambra, música concertant i simfònica). L’Auditori posa a l’abast d’aquests joves talents les seves dues institucions insígnia: la Banda Municipal de Barcelona i l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, amb les quals alguns d’ells podran debutar. La Jove Capella Reial de Catalunya, dirigida per Lluís Vilamajó, i la JONC, amb el seu concert amb Fritz Hauser i el concert amb solistes, posen l’accent pedagògic al Festival. I la jornada dedicada als quartets de corda, comissariada per Jonathan Brown, fa èmfasi en la formació per excel·lència de la música de cambra amb una taula rodona i un triple concert amb el Rolston String Quartet, el Simply Quartet i el Quatuor Arod.
Revista Musical Catalana