ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La Savoy Opera fa fallida

19/5/2004 |

 

La crítica i la poca venda d'entrades han castigat un projecte ambiciós que buscava nous públics per al gènere.

La Savoy Opera abaixa el teló en veure que la venda d'entrades no es correspon amb l'estusiasme amb què la nova companyia es va estrenar ara fa un mes.

D'ambició no n'ha faltat: la Savoy Opera es va estrenar tot just fa un mes al West End amb la voluntat de canviar el panorama operístic de Londres. La venda d'entrades, però, ha estat tan pobra que la companyia no es pot permetre tirar el projecte endavant. Segons ha declarat el productor Raymond Gubbay, l'ànima del projecte, "senzillament no hem venut prou entrades i és impossible continuar en aquestes circumstàncies. Però l'experiment no queda tancat de cap de les maneres. Estem mirant de revisar la situació".
La Savoy Opera pretenia canviar l'oferta operística de Londres i atreure una nova audiència al gènere. La companyia va dissenyar un programa amb obres molt populars i presumia de no fer servir amplificadors i d'oferir entrades barates.
Seguint més aviat l'estil dels musicals del West End que no pas les maneres de la Royal Opera House i l'English National Opera -les dues vaques sagrades de l'òpera a Londres-, la Savoy Opera pretenia oferir al llarg de la temporada vuit representacions a la setmana i un total de cinquanta funcions per cada títol.
A més, al Savoy les òperes eren exclusivament en anglès. D'aquesta manera, la companyia volia que el públic britànic que no estigués familiaritzat amb el llibret pogués entendre tots els ets i uts de la trama. En definitiva, la companyia volia convidar una potencial audiència a descobrir el gènere.
Fa un mes, la companyia va presentar el programa complet del que havia de ser la primera temporada, amb obres com La Traviata, Carmen i La flauta màgica i amb un calendari que cobria fins al mes de febrer del 2005. Ara la Savoy s'ha compromès a cobrir els títols amb què es va estrenar, El barber de Sevilla i Les noces de Figaro, i mantindrà les funcions fins al 19 juny. Raymond Gubbay encara no s'atreveix a especular sobre quines són les causes del fracàs de taquilla. "És part de l'enigma de fer coses al West End. És massa d'hora per dir per què no ha funcionat", ha declarat.
La crítica ha castigat el projecte pel que fa als resultats artítics. El crític del rotatiu The Guardian va qualificar la posada en escena d'El barber de Sevilla de "desafortunada", mentre que el crític de The Sunday Times va apuntar que es tractava de "la pitjor producció i representació operística que he vist en més de 30 anys d'espectador".
Segons John Allison, cap de redacció de la revista Opera, "artísticament no estava al nivell, però en primer lloc era un projecte massa ambiciós. És una bogeria fer tantes representacions. Al cap i a la fi, crec que hi ha una audiència limitada per a l'òpera. No em sorprèn que hagi passat això; em sorprèn, però, que hagi passat tan aviat".

Elisabet Cantenys
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet