ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El viatge a la lluna de Haydn i Goldoni

1/5/2004 |

 

Iago Pericot i Josep Caballé dirigeixen 'Il mondo della luna', segon fruit del Taller d'Òpera creat pel Liceu i el Lliure.

El Liceu i el Teatre Lliure produeixen 'Il mondo della luna', òpera de Haydn a partir d'una obra de Goldoni que satiritza els costums i la moral de la societat a partir de l'odissea de Buonafede, a qui tothom fa creure que ha estat transportat a la Lluna.

Il mondo della luna és la segona col·laboració entre Liceu i Lliure per posar en escena una òpera a partir d'una selecció de cantants joves. La Sala Fabià Puigserver acollirà el muntatge entre el 3 i el 8 de maig. L'argument gira a l'entorn del personatge del ric Buonafede, a qui el xarlatà Ecclitico, que es fa passar per astròleg, li fa creure que ha experimentat un viatge a la Lluna. El propòsit d'Ecclitico és seduir la filla del crèdul Buonafede. A partir d'aquí es desencadenarà un joc d'equívocs en què es veuen també involucrades les seves altres filles.
Joan Matabosch, director artístic del Liceu, explica que aquesta peça de Haydn és una elecció idònia per a un taller d'òpera perquè és una obra coral, cosa que fa que el pes no recaigui en un sol personatge, i perquè és accessible a veus joves que encara s'estan educant en el món de l'òpera.
La direcció d'escena va a càrrec de Iago Pericot i la musical és de Josep Caballé-Domènech. "Dedico aquesta òpera al Pep Montanyès, que abans de morir ja em va parlar de la possibilitat de fer-la", explica Pericot, que ja havia tingut alguna experiència aïllada en el món de l'òpera però que afronta Il mondo della luna com a primera experiència potent en aquest sentit. Pericot explica que l'obra es va estrenar el 1777 i que des de llavors han canviat moltes coses, tret "del joc i l'engany, per això hem volgut potenciar al màxim aquests aspectes". Pericot ha volgut apostar per un realisme fantàstic, molt d'acord amb la idiosincràsia buffa de l'obra, a la vegada que actualitzant-la al màxim a nivell estètic. El director posa l'accent en la importància de la llum en el muntatge i revela que hi ha un efecte que sorprendrà perquè "no s'ha fet servir mai".
Caballé-Domènech explica que el procés de selecció dels cantants va ser molt laboriós i que el repartiment s'ha elaborat a partir de proves a partir d'una llista inicial de gairebé 200 aspirants: "L'obra de Haydn és una meravella però requereix cantants que dominin tots els registres".
Iago Pericot considera que l'obra és "misògina al cent per cent" i que per això s'ha proposat en tot moment "fer el possible per reivindicar el paper de la dona". En aquest sentit, Pericot considera també que calia treballar "la transgressió a través de la imaginació". I va més enllà afirmant que "Goldoni devia tenir un mal dia quan va escriure l'obra, era molt més bo del que demostra".

Toni Vall
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet