El Liceu i el Lliure presenten per primer cop «Il mondo della luna», de Haydn
1/5/2004 |
La majoria dels cantants del repertori procedeixen del taller d'òpera organitzat per les dues entitats.
El Gran Teatre del Liceu presenta per primera vegada l'òpera Il mondo della luna , de Joseph Haydn, al Teatre Lliure de Montjuic del 3 al 9 de maig. Josep Caballé-Domènech i Iago Pericot, que n'assumeixen respectivament la direcció musical i escenogràfica, han actualitzat i sintetizat aquesta obra, basada en un llibret de Carlo Goldoni del segle XVIII. Aquest dramma giocoso en tres actes, que es va estrenar el 1777 al palau dels Esterházy de Galántha (Hongria), és una coproducció del Liceu, la Fundació Teatre Lliure i el Teatro Arriaga. Després de Barcelona, l'espectacle es presentarà a Bilbao.
La hipocresia, les supersticions i el poder són els elements bàsics entorn dels quals gravita aquesta obra de Haydn basada en un llibret de Carlo Goldoni, un autor que va inspirar gran part de l'opera buffa del segle XVIII.
Il mondo della luna és una sàtira protagonitzada per Buonafede, un home ric i poderós objecte dels enganys de la gent del seu voltant que li fan creure que ha complert el seu somni de viatjar a la lluna.
Un homenatge a la veu
«Aquesta obra és un homenatge a la veu humana», va dir Joan Matabosch, director del Liceu. Matabosch va valorar l'aspecte coral i la base literària d'aquesta òpera. També va justificar que l'havien programada perquè s'adapta a l'espai «íntim» del Lliure i a les veus «joves» dels cantants. Tots, a excepció d'Agata Bienkowska, han estat seleccionats del taller d'òpera que organitzen conjuntament el Liceu i el Lliure per ajudar a la professionalització dels joves intèrprets.
«Hem recollit l'essència de la composició i queden prop d'un 40% dels recitatius originals», va explicar Josep Caballé-Domènech, el director musical. Caballé va remarcar que la partitura va ser molt «innovadora» a la seva època.
Una lluna de llum
«He estat el més irrespectuós possible amb aquesta obra, des del punt de vista de la teatralitat», va explicar ahir l'escenògraf Iago Pericot. En el seu segon treball en l'àmbit de la lírica, el director escènic ha convertit l'escenari del Lliure en una casa moderna habitada per gàngsters amb una lluna «ficada» a la terrassa.
Per allunyar-se del típic cartró pedra, i seguint la línia del «realisme fantàstic», que recrea una fantasia partint de la realitat, el director ha ideat una lluna simbòlica creada a base de jocs de llum totalment «innovadors», segons l'escenògraf.
Pericot, després de criticar el llibret de Goldoni per la seva lleugeresa, va assegurar que s'ha apartat al màxim de la misogínia que transpira el text. «És una obra que pertany a una altra època. Nosalt
res hem creat un món més actual tot mantenint l'argument i la música originals», va concloure.
V. Gaillard
El Punt