22/11/2016 |
Serà abordant una obra que coneix molt bé, Falstaff de Giuseppe Verdi, un rol que va debutar a l’emblemàtic Concertgebouw d’Amsterdam i que va cantar posteriorment al Liceu de Barcelona i a l’òpera de Bilbao.
Les funcions d’aquest cap de setmana, però, seran especials atès que festegen el 70 aniversari d’una de les veus líriques més importants que ha donat el nostre país, la del baríton menorquí Joan Pons, autèntica ànima de la producció.
Òdena és una veu estimada a Palma, atès que l’any 2013 va obtenir el premi de la crítica i del públic amb una altra peça clau en el seu repertori: Otello. El fet d’aconseguir aquest reconeixement explica el perquè Òdena va recalar de nou a l’illa la temporada següent. No serà, però, fins aquest divendres que els melòmans illencs tindran l’oportunitat d’escoltar-lo de nou en directe al costat d’una de les veus de major reconeixement i trajectòria del país, la del baríton menorquí Joan Pons.
L'Orquestra Simfònica de les Illes Balears, sota la batuta de Pablo Mielgo, acompanyarà un cast que completen les veus dels també barítons David Astorga, Vicenç Esteve, Francisco Vas; el baix Valeriano Llanxes; les sopranos Junping Li i Lucrezia Drei; les mezzosopranos Enkelejda Shkosa i Huiling Zhu i el Cor dels Amics de l'òpera de Maó.
Falstaff és una de les comèdies líriques més representades al món i de ben segur meravellarà el públic tant de Mallorca aquest divendres com de Menorca aquest diumenge, 27 de novembre, en l’única funció que tindrà lloc a l’òpera de Maó. S’escau que per a Òdena, la funció de diumenge significarà el seu debut a Menorca.
Recordem que l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears desenvolupa la seva temporada regular en l'àmbit simfònic així com també en l'àmbit líric (temporades d'òpera de la Fundació Teatre Principal de Palma i dels Amics de s'Òpera de Maó). D'aquesta forma, la Simfònica ofereix un repertori variat arribant a tots els territoris de les Illes Balears.
Sobre Àngel Òdena, baríton
La seva gran versatilitat com a intèrpret l’ha portat a interessar-se per un gran ventall estètic, incloent-hi un considerable repertori d’Oratori i Música Simfònica-vocal, encara que, sens dubte, en el terreny en el qual més s’ha prodigat és en l’operístic. En aquest camp debutà el 1994 amb La Bohème al Teatre Petruzelli di Bari, començant una carrera que inclou més de 50 títols, actualment. En l’àmbit del Bel Canto romàntic ha incorporat òperes de Rossini com Il Barbiere di Siviglia (Lisboa, Hamburgo, Peralada, Valencia), La Cenerentola (Hamburgo, Palma de Mallorca) Il Viaggio a Reims (Barcelona, enregistrada en DVD) i L’Italiana in Algeri (Limoges). De Donizetti ha cantat de L’elisir d’amore (Jerez, Hamburgo y Barcelona), Anna Bolena (Hamburgo, junt a Edita Gruberova), Maria Stuarda (Barcelona, sempre junt a Gruberova), Don Pasquale (Palma de Mallorca), La Favorita (Elda), Lucia di Lammermoor (Barcelona i Amsterdam-Concertgebouw), Il Duca d’Alba (Oviedo) i Roberto Devereux (Teatro Real de Madrid).
Del repertori clàssic ha interpretat òperes de Haydn (L’isola disabitata, Lisboa) i de Mozart, com La Flauta Màgica (Barcelona), Don Giovanni (A Coruña) i Così fan tutte (Barcelona). Les facultats vocals i interpretatives d’Àngel Òdena l’atansen especialment a les òperes de Giacomo Puccini Turandot a Hamburg i a la reinauguració del Gran Teatre del Liceu de Barcelona, Madama Butterfly (Hamburgo, Sevilla, Madrid, Lausanne, Florencia i Barcelona -Liceu-), La Bohème (Bari, Córdova, Barcelona i Nápoles, sota la direcció de Nello Santi), Le Villi (Oviedoi Théâtre des Champs-Élysées de París), Il Tabarro (Liceu) i Manon Lescaut (Las Palmas i Deustchoper de Berlin). També ha cantat altres dos clàssics del verisme, Cavalleria rusticana (Málaga y Lleida) i Pagliacci (Las Palmas de Gran Canaria, Théâtre des Champs-Élysées de París i Madrid, aquesta última editada en DVD al Teatro Real).
Les seves incursions en el repertori francès estan centrades en Roméo et Juliette (Sabadell), Faust (Sevilla), Samson et Dalila (Bolonia), Thaïs (Oviedo i Las Palmas de Gran Canaria), Werther (Madrid), i un dels seus grans personatges: Escamillo de la popular Carmen, a Jerez, Palermo, Toulouse, Cap Roig, San Sebastià, Málaga, Barcelona, Orange i l’Arena de Verona, dirigit per P. Domingo.
L’òpera no s’entén sense Verdi, un dels compositors preferits del baríton tarragoní, tenint en repertori Falstaff (que debutà al Concertgebouw d’Amsterdam, Barcelona i Bilbao), La Traviata (Liceu, Teatro Real, San Sebastià, El Escorial, Tarragona, Madrid, Teatro de La Zarzuela i direcció d’ Alberto Zedda), Un Ballo in Maschera (Oviedo), Simon Boccanegra (Teatro Real de Madrid, Berlin i Liceu), Otello (Palma de Mallorca i Sevilla), Don Carlo (T. Maestranza, Sevilla, El Escorial), Il Trovatore (Metropolitan Opera House of New York), Aida (Liceu), Macbeth (Córdoba i Lisboa), Attila (Bilbao) i Nabucco (Teatre San Carlos de Lisboa).
Del repertori alemany ha interpretat Elektra (Toulouse i Sevilla), Lohengrin (Turín, Barcelona, Bilbao, A Coruña i Salamanca), L’or del Rin (Madrid), Tannhäuser (Oviedo) i Tristan und Isolda (Las Palmas). També ha interpretat Il Segreto di Susanna de Wolf Ferrari (enregistrat en CD) i Edipus Rex de Stravinsky (Valencia, Bilbao i Peralada). Ha participat en la gravació d’un CD de la Integral de canciones para canto y piano de A. Garcia Abril.
Al Teatro Real de Madrid ha participat en una sèrie d’obres líriques de compositors espanyols entre els quals destaquen Margarita la Tornera (Chapí, enregistrada en CD), Merlin (Albéniz, en DVD), La Dolores (Bretón, en DVD), La conquista di Granata (Arrieta, en CD), Luisa Fernanda (Moreno Torroba) també interpretada a Miami (Florida Grand Opera) i El Cyrano de Alfano al costat de P.Domingo. En la mateixa línia, al Teatro de la Zarzuela va cantar El Gato Montés de Penella, El Hijo Finjido de Rodrigo, Pan y Toros (de Barbieri a Oviedo), Katiuska (de Sorozábal a Bilbao i Madrid, en DVD), i El Caserío (Arriaga de Bilbao). La Atlántida (Falla, a Granada, al Liceu i a València), Pepita Jiménez (Albéniz, a Peralada i Montpelier), Una Voce in Off i El Gato con Botas (les dues de Montsalvatge, al Liceu, la primera en CD) i Goyescas (Venecia i Savonnlina). Ha cantat Indovina al Palau de la Música de València, Marina al Teatro de la Zarzuela de Madrid, El Gato Montés a Sevilla, Oviedo i Lisboa i Juan José de Sorozábal (Teatro de la Zarzuela de Madrid). Àngel Òdena ha enregistrat un CD de La Vida Breve de Falla per la Deutsche Grammophon amb el consegüent concert a Granada i Toulouse.
Entre els seus compromisos més recents destaquen Otello i Madama Butterfly de Verdi al Teatro Real de Madrid, Rigoletto al Liceu, la sarsuela La Villana de A. Vives al Teatro de la Zarzuela de Madrid, Tosca de Puccini a Oviedo i només fa unes setmanes El Gato Montés de M. Penella a València. Després d’interpretar Falstaff de Verdi a Palma de Mallorca i a Maó, Òdena cantarà Lucia de Lamermoor de Donizetti a l’Òpera de Lausanne.