ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Rinaldo Alessandrini: Més Guardi que Canaletto

21/1/2003 |

 

Obres de Vivaldi. Anna Simboli, soprano. Sara Mingardo, contralt. Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. Concerto Italiano. Director: Rinaldo Alessandrini. Barcelona, Palau de la Música Catalana, 16 de gener.


Per com basteix el seu Vivaldi, estic segur que Rinaldo Alessandrini ha de preferir les vedute del Guardi a les del Canaletto per la raó que afavoreix l'energia del traç per damunt de l'estatisme de la composició o la minuciositat del detall. Més que sobre l'amenitat del dibuix melòdic el jove director romà compacta aquesta música sobre el moviment i el binomi tempo/ritme.
El resultat van ser unes cantates de Vivaldi enfocades segons una manera caravaggista en estar basades en els contrastos i d'una vitalitat esclatant, però pastades en un motlle intercanviable. Es van escoltar l'infreqüent Domine ad adiuvandum me, festina RV593, el Credo RV591, una refosa dels Magnificat RV610 i RV611 i, a la segona part, el Gloria RV 589, que, de ben segur, és una de les músiques que sonen al cel.
El protagonista absolut va ser el Cor de Cambra del Palau, que sona amb una cohesió i rotunditat admirables i una treballada continuïtat entre les tessitures. Per a la perfecció només mancaria un punt més de fermesa en certes notes llargues que arriben a desestructurar-se una mica. Alessandrini, fidel a la intenció de Vivaldi, afavoreix la fusió entre veus i orquestra, però el fet és que el Cor de Cambra va aclaparar el Concerto Italiano. Els solistes vocals van ser la soprano Anna Simboli, molt espontània, i l'extraordinària Sara Mingardo, que reedita aquella veu d'autèntica contralt, profunda, però àgil i que s'imposa sense cap forçament.

Xavier Casanoves Danés
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet