15/6/2016 |
L’OBC inaugura el Sónar a L’Auditori interpretant l’obra ‘Become ocean’ de John Luther Adams
Les conseqüències catastròfiques del canvi climàtic són a l’origen de Become ocean, la composició de John Luther Adams que aquest dijous interpretarà a L’Auditori l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) sota la direcció de Brad Lubman. El concert és una de les fites de la programació del Sónar i està inclòs en el cicle Sampler Sèries que L’Auditori dedica a les noves músiques. “Per a nosaltres és un espai natural de programació i, a més, permet treballar amb un dels instruments més complexos, l’orquestra simfònica”, explica un dels directors del Sónar, Enric Palau.
L’OBC té el repte d’interpretar una obra que el crític Alex Ross va descriure com “l’apocalipsi més bella de la història de la música”, una peça de 42 minuts que va guanyar el premi Pulitzer de música l’any 2014 i que s’inscriu dins la tradició del postminimalisme nord-americà, un repertori que no és habitual en la simfònica de Barcelona. Tanmateix, tal com recorda Lubman, Become ocean és una obra “molt tonal i molt fàcil d’escoltar, i no tan dura com la música contemporània europea”.
Una agenda plena de compromisos impedirà que John Luther Adams sigui dijous a Barcelona per escoltar la interpretació de l’OBC, però ha enregistrat un vídeo que es va poder veure durant la roda de premsa celebrada ahir a L’Auditori i en què explica que el propòsit de Become ocean és fer “una meditació sobre les marees profundes i misterioses de l’existència”. “La vida va sorgir al mar i, a mesura que va fonent-se el gel polar i va pujant el nivell del mar, els humans ens trobem una vegada més davant la perspectiva de convertir-nos literalment en oceà”, diu Adams. No és una consideració new age, sinó una advertència davant els estralls que pot causar el canvi climàtic provocat per la humanitat.
“Una massa sonora”
Adams porta aquesta reflexió a una partitura que busca reproduir les onades mitjançant un so expansiu. “Escoltant-la ens convertim en oceà”, diu Adams, que recorda que el títol de l’obra reprodueix una frase que John Cage va dedicar al compositor Lou Harrison. Per aconseguir l’efecte oceànic, l’orquestra es divideix en tres seccions, a partir de les quals es va construint el que Lubman descriu com “una massa sonora”. “El tempo no canvia, però cada secció segueix patrons diferents i constants”, afegeix un director que s’enfronta per primera vegada a Become ocean. “Em dedico bàsicament a dirigir obres noves”, riu Lubman. Per completar l’efecte, el concert tindrà un disseny de llums específic creat pel mateix Adams. “És un joc de llums vinculat a la partitura, amb tonalitats de colors molt suaus”, diu director de programació de L’Auditori, Robert Brufau.
Vaga desconvocada
El concert de l’OBC serà a la sala gran a les 20.30 h i, tot seguit, però a la pèrgola de L’Auditori, actuarà el trio novaiorquès Dawn of Midi, que s’endinsa en l’estètica de l’electrònica experimental amb instruments acústics: piano, baix i bateria. Finalment, els concerts del Sónar a L’Auditori no es veuran afectats per les mobilitzacions del personal del servei d’acomodació, perquè ahir van desconvocar les jornades de vaga previstes després d’arribar a un acord amb L’Auditori i l’empresa ArtLogic que va ser referendat per l’assemblea de treballadors.
XAVIER CERVANTES
Ara