L’ Orquestra del Montsalvat, la primera formació romàntica amb criteris històrics i instruments originals que va aparèixer a Catalunya –per iniciativa privada– reapareix avui al Palau de la Música (20.30 h), dins de la temporada Palau 100. I ho fa iniciant una nova etapa en l’encara curta existència. Si des de la seva fundació, fa tot just dos anys, el seu director titular havia estat Frances Prat, ara és Edmon Colomer qui agafa la batuta.
L’impulsor d’aquest projecte orquestral, el programador i musicòleg Oriol Pérez Treviño, es mostra il·lusionat amb el canvi. Prat, soci en l’etapa fundacional de la del Montsalvat, ha decidit emprendre altres camins professionals. I ara és Colomer qui, tot i que no és una batuta amb bagatge “historicista”, aporta un valor extra a la formació: la seva experiència com a forjador de projectes. No en va fou l’iniciador de la Jonde i de l’ Orquestra de Cadaqués.
“Un projecte com aquest guanya en mans d’ Edmon –afirma Pérez Treviño-, ell sap el que és començar un projecte de zero, sap el que és una start-upque, en aquest cas, busca generar riquesa i donar feina a músics que es formen en la interpretació històrica”.
El Petit Palau acull aquest conjunt de músics freelance que té un nucli de destacats intèrprets del país, destres en aquesta interpretació, l’exigència de qualitat dels quals atreu notoris solistes de projectes europeus de l’altura de l’ Orquestra Revolucionària i Romàntica de John Eliot Gardiner, la Balthasar Neumann de Thomas Hengelbrock, l’ Orquestra de la Scala de Milà o el grup Anima Aeterna.
Al faristol, un programa que té per argument la relació de Mendelssohn amb Anglaterra. El compositor romàntic –o millor, un clàssic que romantitza– va estrenar a Londres la Simfonia italiana en un any, 1833, en què les trompes i trompetes eren les de l’orquestra clàssica mentre que la flauta i el clarinet ja havien evolucionat. Abans d’aquesta Simfonia sonarà avui el Concert per a violí en de Beethoven, “que precisament Mendelssohn va reestrenar a Anglaterra rescatant-lo de l’oblit, ja que es considerava que era un concert que pel tipus d’escriptura anava contra el violí”, explica Pérez Treviño.
El solista en aquest Beethoven serà el violinista rus Serguéi Malov. I entre els 38 músics de l’orquestra hi ha Dorothea Schoenwiese, primer violoncel del Concentus Musicus de Viena; Lina Leon, la flautista holandesa que sol col·laborar amb Gardiner –tocarà dues flautes diferents, amb cinc claus per a Beethoven, i amb 12 per a Mendelssohn–, i Eduardo Raimundo, el clarinet baix de l’ ONE que és dels pocs que ha fet Mendelssohn a la manera historicista (amb la Freiburger Barockorchester dirigida per Pablo Heras-Casado). I procedents de la pedrera de l’ Esmuc, on està funcionant bé el màster en interpretació històrica, també hi haurà els trompes Pepe Reche i Ricardo Rodríguez. El concertino segueix sent el referent del violí Corrado Bolsi, professor del Conservatori del Liceu i d’alguns dels membres de la del Montsalvat.