20/1/2016 |
El Palau de la Música estrena obres de Casablancas, Amargós i Palomar
El pianista canari Iván Martín proposa “un diàleg entre Enric Granados i la generació actual de compositors catalans” en el concert que ofereix avui al Palau de la Música (20.30 h). Granados (Lleida, 1867 - Canal de la Mànega, 1916), de qui aquest any es commemora el centenari de la mort, serà evocat en un programa que inclou l’estrena de tres obres de Joan Albert Amargós, Benet Casablancas i Enric Palomar compostes expressament per a aquest concert. “El Palau em va proposar fer un homenatge a Granados, però amb una visió diferent. Com que sóc un gran admirador de la generació actual de compositors catalans, vaig pensar establir-hi aquest diàleg”, diu Martín. A més de les estrenes, el pianista nascut a Las Palmas de Gran Canaria el 1978 interpretarà els Valsos poètics (en memòria d’Enric Granados) d’Albert Guinovart i dues de les transcripcions pianístiques que Granados va fer de les sonates de Scarlatti.
Martín se sent “molt afortunat” pel fet que els tres compositors acceptessin la proposta, i perquè cadascú hagi evocat el músic lleidatà amb el seu estil. “A Retrat d’Enric Granados, Amargós fa una picada d’ullet a la Dansa espanyola núm. 5 i a partir d’aquí compon un retrat musical amb el seu llenguatge”, explica Martín, que, per fer més explícit el diàleg, tocarà la dansa de Granados. Palomar també parteix d’un peça de Granados, Quejas ó la maja y el ruiseñor, de la suite Goyescas, per muntar Hominatio. I Casablancas compon Capriccio “fent una progressió aritmètica sobre el nom Enric Granados i jugant com només ell ho sap fer amb el llenguatge espectralista”, diu Martín.
La “tremenda exquisidesa”
Martín, que ja havia interpretat Granados en una visita anterior al Palau de la Música, tancarà el programa amb l’ Allegro de concert, “una peça molt brillant i pianística” de l’autor de Goyescas. Pel que fa a les sonates de Scarlatti, Martín destaca la “tremenda exquisidesa” de les transcripcions de Granados, que “porta al seu terreny pianístic les obres per a clavicèmbal”. “Granados era un pianista excel·lent, amb una gran tècnica, però les seves transcripcions no tenen un enfocament virtuosístic, sinó que intenten respectar l’essència de la música sense afegir-hi floritures -diu Martín-. Té el color de les transcripcions de Bach que van fer Rakhmàninov i Busoni. És Scarlatti, però estem escoltant Granados”.
A més dels concerts a piano sol, Martín també treballa amb el Galdós Ensemble, amb el qual estrenarà un programa especial al Festival de Música de les Canàries: la recuperació d’una adaptació anònima “per a piano i ensemble de corda” de dos concerts de Chopin, a partir d’uns manuscrits trobats a Varsòvia i París.
La Paeria de Lleida lidera l’Any Granados
Per a l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, la commemoració del centenari de la mort d’Enric Granados ha de contribuir a “donar a conèixer l’autor entre els més joves” i, com va dir ahir el coordinador de l’Any Granados, Pep Gorgori, ha de servir per situar el compositor lleidatà “al lloc que mereix”. La Paeria de Lleida és el motor dels actes que se celebraran aquest any i el que ve, quan es compleixi el 150è aniversari del naixement. A partir del 28 de gener l’Auditori Municipal Enric Granados de Lleida desplegarà un programa de concerts i activitats, com ara recitals del pianista José Menor i Albert Guinovart amb la soprano Marta Mathéu, i la recuperació del drama líric Follet de Granados i Apel·les Mestres. El Palau de la Música, L’Auditori de Barcelona i el Gran Teatre del Liceu també s’han sumat a l’Any Granados.
XAVIER CERVANTES
Ara