4/1/2016 |
Cinc equipaments culturals van canviar de director l'any passat i aquest any que comença encara hi haurà set relleus més. No només canviaran cares, també models de gestió
Carles Guerra fa un ‘reset’ a la Tàpies
L’objectiu del director de la Fundació Antoni Tàpies, Carles Guerra, que va assumir el càrrec a finals de juny després de guanyar per unanimitat el concurs internacional convocat per rellevar Laurence Rassel, és transformar la Tàpies des dels fonaments, per posar en relleu la vocació de servei públic. La seva arribada coincideix amb el 25è aniversari del museu i una de les primeres tasques consistirà a remodelar-ne els òrgans de governança. Guerra té el repte d’aconseguir més recursos econòmics en temps de vaques magres per a la cultura, però també vol atreure més capital social. Posarà una planta de la fundació a disposició dels col·lectius culturals de la ciutat i s’estrenarà amb una exposició del cineasta i activista Harun Farocki i una altra d’Oriol Vilanova.
Un nou Orfeó amb Simon Halsey
El Cor de Cambra i l’Orfeó Català emprendran nous camins amb el canvi de model que suposa el fitxatge de l’anglès Simon Halsey. L’etapa del seu predecessor, Josep Vila, ha durat 18 anys, i per als responsables del Palau ha arribat l’hora que les formacions evolucionin. De fet, Halsey ha dirigit projectes trencadors amb la coreògrafa Sasha Waltz i el director teatral Peter Sellars. Treballarà al Palau 15 setmanes a l’any.
Ferran Barenblit reajusta el Macba
El nomenament de Ferran Barenblit com a nou director va posar punt final a la greu crisi que va provocar la polèmica escultura del rei Joan Carles nu de l’exposició La bèstia i el sobirà i el seu intent de censura. Després de la dimissió de Bartomeu Marí, Ferran Barenblit va ser l’escollit també en un concurs internacional. Exdirector del Centre d’Art Santa Mònica entre el 2003 i el 2008, va agafar més volada al CA2M de Móstoles. En la seva presentació també va subratllar el paper del museu com a servei públic i ha afirmat que vol mantenir els llegats dels dos directors anteriors, Manuel Borja-Villel i Marí, i alhora posar el Macba “en hora”. El 2015 ha sigut negre per al museu: el president de la Fundació Macba, Leopoldo Rodés, va morir en un accident de trànsit al juliol, i Ainhoa Grandes, que ja dirigia l’entitat, el va succeir en el càrrec.
Josep Giralt arriba al Museu de Lleida
Tornar a connectar el Museu de Lleida amb el públic lleidatà i del territori és un dels objectius que Josep Giralt es va fixar en assumir el càrrec al febrer. També vol, si aconsegueix més recursos econòmics, que el relat del centre arribi fins a la contemporaneïtat. Arriba al centre amb un tema complex sense resoldre: el llarg litigi per l’art sacre de la Franja.
Kazushi Ono pren l’OBC
El director japonès va debutar amb l’OBC a L’Auditori a finals de setembre amb un Daphnis i Chloé de Ravel que, segons el crític musical de l’ARA Xavier Cester, va desprendre “bons auspicis”. El substitut de Pablo González té el repte d’apujar el nivell artístic de la formació i portar-la al primer nivell internacional. Aquesta temporada la seva presència aquí encara serà limitada.
El Born després del Tricentenari
L’editor Quim Torra haurà sigut, del 2012 al 2015, el primer director del Born Centre Cultural, càrrec que va abandonar al setembre, després del canvi de govern municipal, per presidir Òmnium Cultural. El comissionat de programes de memòria del nou Ajuntament, Xavier Domènech, va anunciar que es faria amb certa urgència un concurs per ocupar el càrrec. Quatre mesos després, Domènech, diputat a Madrid, va ser substituït per Ricard Vinyes, que aquest desembre ha confirmat que es crearà una plaça de director per a un centre que vol que es dediqui més genèricament a la memòria històrica i on es retirarà l’exposició permanent del 1714.
El Teatre Romea busca director
Borja Sitjà es va convertir el gener del 2014 en el primer gestor cultural a dirigir el Romea de l’era Focus -ja treballava a la casa-. Va succeir Julio Manrique, que havia agafat el relleu d’un altre artista, Calixto Bieito. El seu mandat ha sigut breu: fa poques setmanes va anunciar que dirigirà l’Arxipèlag de Perpinyà gràcies a la vacant que hi ha deixat Domènech Reixach, que es jubila.
Continua la forja de la Fabra i Coats
L’ICUB treballa en les bases d’un pla ambiciós per al centre d’art contemporani de la Fabra i Coats, però fins que estigui enllestit, ha obert una convocatòria de traspàs per trobar un responsable per desenvolupar la programació d’enguany. El punt clau que ha de complir: la mediació entre art, educació i societat.
Hi haurà concurs al Museu Picasso
El Museu Picasso tindrà nou director al juliol: per llei no es pot tornar a renovar el responsable actual, Bernardo Laniado-Romero, a qui ja es va renovar per un any fa pocs mesos. Sembla que al patronat de la fundació que regeix el centre hi havia certa divisió d’opinions sobre la seva continuïtat. El mandat de Laniado-Romero, que va succeir Pepe Serra el juliol del 2012, ha representat un replegament en la col·lecció, el contrari dels camins més arriscats que havia emprès el predecessor.
El Grec tindrà un nou model
La pròxima edició del Grec serà la cinquena i última del director teatral Ramon Simó, que ja conviurà amb el responsable que sorgeixi del concurs que convocarà l’ICUB. Per això s’han organitzat dos debats, un de sectorial i un d’obert amb personalitats de diferents àmbits culturals, per començar a replantejar el model del festival d’estiu de Barcelona. Damunt la taula hi ha moltes possibilitats: més compromís social, més ambició internacional, més popular, més als barris... El concurs mostrarà on es posa l’accent.
¿Casadesús es quedarà al Mercat?
El contracte del primer director del Mercat de les Flors com a centre d’arts del moviment, Francesc Casadesús, acaba aquesta temporada: és una incògnita si se’l renovarà o si voldrà emprendre nous camins. El seu projecte va ser el guanyador del concurs convocat el 2005 per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i el ministeri de Cultura i en deu anys ha convertit el centre en un referent inqüestionable, ha creat nous públics, ha projectat els artistes locals i ha programat grans noms de la dansa internacional. Ha rebut guardons de pes per la seva tasca com el Premi Nacional de cultura, la insígnia de l’Ordre des Arts et des Lettres en el grau de Chevalier atorgada pel govern francès i la Medalla d’Or al Mèrit en les Belles Arts.
La Virreina, lligada als fons dels arxius
El galerista i comissari Llucià Homs, que va ser director de Promoció dels Sectors Culturals de l’anterior equip de govern de l’Ajuntament de Barcelona, va assumir també la direcció de La Virreina quan Carles Guerra va deixar el càrrec per ser el conservador en cap del Macba. Va programar una gran exposició sobre la imatge de Barcelona i, més recentment, una altra d’Ai Wei Wei. El nou ICUB convocarà un concurs per trobar-li relleu: vol que el centre, a més d’exposar, faci recerca, i que estigui vinculat amb els fons dels arxius de la ciutat.
ANTONI RIBAS TUR
Ara