16/11/2015 |
Dissabte, a la Stone Mountain de Geòrgia, uns quants centenars d'activistes racistes es van manifestar contra la iniciativa d'erigir un monument a Martin Luther King en aquella pedra enorme on es va refundar el Ku Klux Klan. Aquell mateix dia, la culta societat de Washington es va abocar a l'estrena mundial de la nova versió d'Appomattox, l'òpera composta per Philip Glass (Einstein on the beach) amb llibret de Christopher Hampton (Les amistats perilloses), que incorpora un Martin Luther King protagonista de la lluita pels drets civils. L'estrena d'Appomattox al Kennedy Center s'inscrivia en els actes commemoratius del 150è aniversari del final de la guerra civil americana, però va adquirir caràcter d'esdeveniment polític perquè va coincidir amb un moment de màxima tensió racial i l'auge del moviment de protesta Black Lives Matter(Lavidadelsnegresimporta). Els assistents a la première, molt majoritàriament blancs, van ovacionar els moments més reivindicatius d'una òpera que denuncia sense embuts, no només l'esclavitud de fa 150 anys o la discriminació de fa 50 anys, sinó les injustícies i contradiccions que encara arrossega la societat dels Estats Units un segle i mig després de l'alliberament dels esclaus. Jugant amb els temps, cap al final del segon acte, un jove racista blanc, autor de l'assassinat d'un afroamericà el 2011, es vanagloria de la seva impunitat. Appomattox fa referència a l'última batalla de la guerra civil. La primera versió d'aquesta òpera, que es va estrenar el 2007, se centrava en els últims esdeveniments de la contesa i la rendició de l'exèrcit de la Confederació. Als autors Glass i Hampton els va semblar que el resultat era incomplet i van decidir reescriure-la. En aquesta novaversiódirigidaperTazewell Thompson i amb Dant Santiago Anzolini al capdavant de l'orquestra els personatges d'Abraham Lincoln (Tom Fox), Frederick Douglass (Soloman Howard) Robert E. Lee (David Pittsinger) i Ulises S. Grant (Richard Paul Fink) també protagonitzen el primer acte amb algunes modificacions. La novetat és que han afegit un segon acte dedicat a la lluita pels drets civils que protagonitza un Martin Luther King, interpretat també per Soloman Howard, i acompanyat per un cor que subministra una gran càrrega emocional. El text circula per diversos episodis històrics del moviment pels drets civils, començant per l'assassinat de l'activista afroamericà Jimmie Lee Jackson que dóna lloc a les marxes de Selma a Montgomery liderats per Luther King i que es presenten com una lluita contínua que no acaba mai ("...hundred years and we still ain't free so we're marching to Montgomery...").Ho explica el mateix Philip Glass: "L'argument de la peça ésquelaguerranoesvaacabarmai i que les profundes lliçons subjacents que hi havia encara no s'han après".
Estrena mundial al Kennedy Center de la nova versió d'`Appomattox', una denúncia lírica contra el racisme
Jordi Barbeta
La Vanguardia