ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Cor de Cambra s’enlaira amb la ‘Missa Solemnis’

10/11/2015 |

 

Jean-Cristophe Spinosi dirigeix el Cor de Cambra del Palau de la Música, ampliat a 36 veus, i l’Ensemble Matheus en la Missa Solemnis de Beethoven

“És una bogeria invertir tanta energia per només 90 minuts de música, per una obra tan efímera, però en un món com el d’avui, que pateix una crisi econòmica i social, dedicar tanta energia a cantar una missa és meravellós”, explicava el francès Jean-Cristophe Spinosi poques hores abans de dirigir el Cor de Cambra del Palau de la Música, ampliat a 36 veus, i l’Ensemble Matheus en la Missa Solemnis de Beethoven, que ahir a la nit es va interpretar per primera vegada dins el cicle Palau 100. A més d’actuar a Barcelona, els cors sortiran de gira per interpretar la Missa Solemnis al Grand Théâtre d’Ais de Provença el dia 18 i a la Konzerthaus de Dortmund el dia 20.

“Cal molt empatia. Cal fer un exercici d’introspecció, si no, no funciona -afegia el director-. La Missa Solemnis és massa gran, és massa colossal per interpretar-la només a partir d’una anàlisi de l’estructura. És com l’espai: s’hi poden descobrir noves galàxies constantment”. És la segona vegada que Spinosi, el Cor de Cambra i l’Ensemble Matheus treballen plegats. Es van reunir per primera vegada el 2012 per interpretar El Messies de Händel a València. Entre els solistes que interpreten la Missa Solemnis destaca el baríton Florian Boesch, i també hi participen la soprano Adriana Kucerová, la mezzosoprano Josè Maria Lo Monaco i el tenor Topi Lehtipuu.

La Missa Solemnis és molt exigent tècnicament. L’Orfeó Català la va interpretar per primera vegada al Palau de la Música el juny de 1927 per commemorar el centenari de la mort del compositor. “Hi ha una dimensió extraordinària. El preludi, que equival a la confessió, ens obliga a mirar al nostre interior, i això acaba fent mal. I quan interpreten el Benedictus, que correspon a la comunió, ploro, perquè hi ha una nota molt aguda que sembla que vingui del cel”, deia Spinosi. Beethoven, “que era creient i no practicant”, va recordar el director, té poques obres religioses. La Missa Solemnis és la més significativa. Hi va treballar cinc anys i reflecteix el seu acostament a la religió i el seu patiment per problemes de salut i econòmics.

 

ANTONI RIBAS TUR
Ara

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet