ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Mirna Lacambra: "Al públic li encanta que li portin l'òpera a casa"

28/10/2015 |

 

Mirna Lacambra, presidenta d'Amics de l'Òpera de Sabadell

Va succeir fa més de trenta anys, mentre Mirna Lacambra cantava en una d'aquestes ciutats europees que tot i ser més petites que, posem per cas, Sabadell, tenien sempre un teatre d'òpera. Mirna Lacambra, soprano, formada al Conservatori del Liceu ­va compartir professora amb Montserrat Caballé­, amb una carrera internacional que incloïa grans papers a Tosca, Madama Butterfly i La Forza del destino, va tenir llavors la genial idea de crear una associació a la seva ciutat. Amb Amics de l'Òpera de Sabadell, la infatigable artista ha aconseguitd'unabandaportarelgènere als teatres de Catalunya i, de l'altra, oferir a cantants novells la possibilitatd'iniciar-seprofessionalment en la seva escola d'òpera. Avui inicia amb la mozartiana Les noces de Fígaro la 34a temporada a Sabadell, que és, al seu torn, el 28ècicled'ÒperaCatalunya.Després de quatre funcions a La Faràndula, viatjaran a Reus, Lleida, Manresa,SantCugat,Granollersi Tarragona.

Es deu sentir satisfeta de la feina feta aquestes dècades, tot i que la crisi persisteix i els teatres de Catalunya no li contracten tants títols com abans.

Està tot una mica aturat, però nosaltres seguim renovant energies cada temporada, perquè estimem l'òpera i perquè si desapareix la cultura ja podem començar a enfilar-nos pels arbres com els micos. He aconseguit coses, sí, però no tot el que desitjaria. Tenim un cor, una Simfònica del Vallés consolidada, que és l'orquestra que vaig decidir amb la meva tossuderia crear al seu dia, tot i que al cap de poc els hi vaig haver de dir: "Nois, per què no feu una cooperativa, que això a l'estranger es fa molt". El llavors alcalde deSabadellnocreiaenelprojecte il'orquestraesvaferinsostenible. Però amb ella hem expandit l'òpera per Catalunya. I hem creat l'Escola d'Òpera de Sabadell, per donar a qui comença la possibilitat de veure que és ser un professional. Llàstima que l'hem hagut d'escurçar: els tres mesos que durava són dos amb la crisi. En aquest temps s'entrenen en papers importants i també en d'altres de petits, que els fan nois i noies que no han acabat la carrera.

En aquest Mozart recupera Carles Daza, de les primeres promocions de la seva escola.

Sí, i avui dia està cantant amb una professionalitat impecable. Després hi ha Marta Mathéu, que no hapassatperlanostraescolaperò debuta en el paper de comtessa d'Almaviva, igual que Núria Vilà en el de Susanna. Qui també repeteix és Toni Marsol, que ja va ser Fígaro en una producció nostra. Tenen deu funcions per endavant: aquest és l'objectiu, que adquireixin experiència.

Quin camí tindrien si no?

Intentar que els contractin en teatres d'Espanya, encara que allà estan més interessats en divos. Nosaltres, al contrari: venem els títols,lagentveaveurelesòperes, no publicitem qui cantarà. Saben que ho farem bé i ja està.

Els estimen a Catalunya?

El públic i les ciutats estan encantats que els portem l'òpera a casa. Ens desplacem com a mínim 150 persones entre cor, orquestra, artistes, tècnics...

A vostè li toca programar en funciódelpúblic,peròtambéde l'exercici que el títol suposa per a les seves veus novelles.

Sí. Les noces responen a aquest doble interès, per això l'hem tornat a programar, amb muntatge clàssic dePauMonteverde.Itambéfarem Otello(jahosé,l'hanfetaPeraladai araalLiceu,peròéscasualitat,nosaltres ho vam acordar prèviament). I farem Madama Butterfly, unaòperapreciosa.Pucciniésmeravellós, d'un colorit orquestral impressionant, sap trobar els colors adequats a cada personatge i a cada moment... i atreu molt de públic. Però he de dir que si aconseguíssimaSabadellelteatred'òpera que fa temps que esperem, podríem fer escola tot l'any, acollir més joves i portar a escena òperes per iniciar-se. Perquè de vegades fem títols poc adequats, però que són els que ens permeten girar i fer rendibles les produccions.

Vostè va estudiar amb Montserrat Caballé al Conservatori del Liceu.

Sí,teníemlamateixatècnica,lade la professora Kemeny, per això la gent pensava que jo imitava la Caballé. L'altre dia va venir a fer una master class i ho explicava.

I en què consisteix aquesta tècnica prodigiosa?

Que vol obrir una escola, vostè? Ha, ha.Esbasaencomes tracta el fiato. És una tècnica que no coneix tothom i se n’ensenyen d’altres que potser no funcionen prou bé,comés obvi...

Maricel Chavarría
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet