Daniel Barenboim proposa una revolució educativa
6/4/2004 |
El pianista i director d'orquestra creu que cal fer un esforç per acostar la música als infants.
El director d'orquestra creu que el govern del PSOE millorarà la situació a l'Estat perquè "Zapatero és molt sensible a la música"
El principal enemic que té avui en dia la música és el desconeixement que se'n té. Aquesta és una de les grans obsessions de Daniel Barenboim, segons va reconèixer ahir el pianista, director d'orquestra i
director musical de la Staatsoper de Berlín.
En una trobada amb la premsa internacional, Barenboim va proposar una revolució dels sistemes educatius "que posi en contacte els nens amb la música, des de la llar d'infants fins a la universitat".
Barenboim va negar que hi hagi altres alternatives vàlides per millorar els coneixements musicals de la societat, i va considerar que el que s'ha de fer és "atacar" el problema d'arrel: "Si per llegir Goethe hem d'aprendre abans l'alfabet, amb la música ha de passar el mateix". Barenboim va posar un exemple de la seva teoria. Recentment va conèixer un membre de la classe mitja-alta de Chicago, on ell és director de l'Orquestra Simfònica, que desconeixia que la ciutat tingués una oferta musical d'aquest tipus: "Aquell home ha estudiat a Harvard, té família i fills, una bona feina i aprecia el bon menjar però no sap que a la seva ciutat hi ha la millor orquestra del món. ¿Això se soluciona invertint milions en publicitat?".
El director israelianoargentí opina que la cultura musical millorarà només si es "força el seu contacte amb els nens", sobretot a partit d'una primera experiència amb tot tipus d'instruments i sense discriminar uns tipus de música o d'altres. Barenboim va explicar que al setembre obrirà a Ram Al·lah, a Cisjordània, la primera "llar d'infants musical del món", un projecte que va crear amb el desaparegut Edward Saïd. La formació dels nens girarà entorn de la música amb la voluntat de posar al mateix nivell l'ensenyament del llenguatge musical amb l'oral i escrit. "Si això es pot fer a Palestina, com voleu que no es pugui fer a Madrid o Berlín!", va dir Barenboim, que va prioritzar fins i tot la formació musical a la de les matemàtiques, per exemple, "perquè aquesta matèria l'hem d'utilitzar inevitablement al llarg de la vida". A Ram Al·lah, Barenboim ha creat també la West Eastern Divan, una escola de música per a joves palestins i d'altres regions que, segons el prestigiós intèrpret, assisteixen voluntàriament a les classes "dues, tres i fins i tot quatre vegades a la setmana".
Barenboim va plantejar diferents teories sobre el paper del poder polític en la promoció de la música. Primer va explicar que quan hi ha una crisi econòmica augmenta la curiositat per la cultura, i que els governs ho aprofiten per "establir un nivell mínim". També va valorar que els relleus de govern aporten normalment més promoció de la música. El director de la Staatsoper va voler fer referència al canvi de poder a Espanya com una "oportunitat per millorar la situació musical" de l'Estat. Barenboim va comentar que coneix al futur president del govern, José Luis Rodríguez Zapatero, de qui va dir que espera coses positives "perquè és una persona molt sensible a la música". Barenboim va donar a entendre que actualment a l'Estat es fan més esforços per portar les millors orquestres internacionals que no pas per promoure les pròpies.
Cristian Segura
Avui