7/7/2015 |
Un edifici amb un auditori de Frank Gehry que paga en bona mesura el Govern alemany i on formarà músics de l'Orient Mitjà, fent créixer així l'esperit de la WestEastern Divan Orchestra, l'orquestra de músics israelians i palestins que va fundar el 1999 amb el palestí Edward Saïd. "Obrirà el setembre del 2016 però des d'aquesta tardor hi ha un projecte pilot amb 12 joves músics de l'Orient Mitjà i europeus. És sobretot per a músics de l'Orient Mitjà però no exclusiu, perquè és moltimportantquetinguincontacte amb els europeus i per als europeus travar contacte amb els músics israelians, palestins, jordans, libanesos, sirians...", va explicar. "Al cap i a la fi, espero que Europa es desperti i jugui un paper més important que el que ha jugat fins ara en la solució del conflicte israelianopalestí, perquè ni els uns ni els altres noarribaranaunasituaciódeveritable diàleg. No és un conflicte polític sinó humà entre dos pobles profundament convençuts de tenir el dret a viureenelmateixtrosdeterra,iaixò és impossible sense l'altre. Això sí, poso un accent més fort sobre la responsabilitat d'Israel perquè és un país fort i els palestins continuen estant ocupats, és un conflicte asimètric", va subratllar Barenboim, nascut a Buenos Aires al si d'una família jueva d'origen rus que va emigrar quan ell tenia deu anys a Israel. A més, el director va aclarir que en la nova acadèmia els músics no només aprendran música sinó que hi haurà també filosofia. Vol que els joves "puguin aprendre a pensar": "El món digital ofereix possibilitats enormes d'informació, però per al coneixement i la saviesa la informació és només el primer pas".El director obre el cicle Palau 100 amb la Staatskapelle berlinesa
És juliol però ahir a la nit es va inaugurarlanovatemporadadelcicleestrella del Palau de la Música, Palau 100. I ho va fer, com l'any passat, amb un dels grans noms del panorama musical global, el director d'orquestra i pianista Daniel Barenboim (Buenos Aires, 1942) dirigint la Staatskapelle de Berlín. Només que aquest any Barenboim i la Staatskapelle sonaran dues vegades: si ahir a la nit van oferir un programa amb Wagner i Elgar, avui, mostrant la seva flexibilitat estilística i sonora, repeteixen en el Palau amb un programa verdià on actuaran per primera vegada juntament amb el Cor de Cambra del Palau i l'Orfeó Català, que posen les seves veus al servei de les Quattro pezzi sacri de Verdi. Barenboim, que davant la premsa va parlar del virtuosisme d'Elgar, les maledicències de Strauss, el geni de Gustavo Dudamel, la tradició musical única de Barcelona, el conflicte israeliano-palestí i fins i tot la situació grega, va dir que sabia de la fama dels cors del Palau i per això va proposar aquest concert, "però no els imaginava tan excel·lents, tenen una gran qualitat vocal, una preparació musicalexcel·lentiunaactitudatenta i alerta al més mínim detall. Em donen molta felicitat", va subratllar. I felicitat no n'hi falta: Barenboim, quedirigeixlaStaatskapelleberlinesa, l'orquestra de la Staatsoper, des de fa més de dues dècades, va presentar fa uns dies a Berlín u dels seus somnis, l'esquelet de l'edifici de la futura acadèmia musical Barenboim-Said a Berlín.
"Espero que Europa es desperti i jugui un paper més important en la solució del conflicte israeliano-palestí
JUSTO BARRANCO
La Vanguardia