Peralada estrenarà una òpera antibel·licista que arrenca amb l'explosió d'una bomba el 1714
2/4/2004 |
El festival recuperarà amb dos espectacles de dansa un seguit de telons ideats per Dalí inèdits a Europa.
La divuitena edició del Festival Castell de Peralada estrenarà una òpera antibel·licista concebuda per joves creadors que ha estat coproduïda pel mateix festival i que arrenca amb l'explosió d'una bomba en un mercat de Barcelona l'any 1714. Una òpera coral escrita pel poeta, autor dramàtic i traductor Albert Mestres i sis compositors que conformarà el principal atractiu d'un festival que farà lluir -amb dos espectacles i el cartell de la mostra- la coincidència amb l'Any Dalí. Peralada, que debuta en la coproducció teatral amb una versió de La plaça del Diamant que també es podrà veure en el Fòrum Barcelona 2004, presentarà, d'altra banda, un Madama Butterfly amb direcció escènica de Lindsay Kemp i actuacions com les de Woody Allen i Paco de Lucía.
Amb la col·laboració de l'Institut Valencià de la Música, el Festival de Grec de Barcelona i la Fundació Pablo Sarasate de Pamplona, Peralada estrenarà el 23 de juliol a l'auditori dels jardins del castell el que serà molt probablement l'única estrena lírica d'aquest any i de gran format a tot l'Estat. 1714, món de guerres és una òpera en tres actes amb llibret d'Albert Mestres i música de Joan Enric Canet, Ximo Cano, Josep Maria Mestres Quadreny, Ramon Ramos, Rafael Reina i Josep Vicent que recull sis situacions de guerra diferents, la primera de les quals és l'explosió d'una bomba en un mercat barceloní el 1714. El contingut antibel·licista de l'espectacle concorda amb la voluntat dels responsables del festival de dedicar l'esdeveniment d'aquest any, que se celebrarà entre el 10 de juliol i el 18 d'agost, a les víctimes de l'11-M.
El Festival de Peralada, pressupostat en dos milions d'euros, va ser presentat ahir al Palau de la Música de Barcelona per la consellera de Cultura, Caterina Mieras; el director del festival, Luis López de Lamadrid, i la presidenta de l'Associació Cultural Castell de Peralada, Carmen Mateu de Suqué, que van aprofundir en la ja anunciada relació del festival i l'Any Dalí. En aquesta línia, Peralada, i en el que significa un dels grans atractius de l'edició d'aquest any, presentarà El sombrero de tres picos / El café de Chinitas i Dalidance, dues propostes de dansa que recuperaran els telons que el pintor empordanès va idear a Nova York els anys quaranta per a tres espectacles i que, a excepció d'un, fins ara no s'havien vist a Europa. Una aportació a l'Any Dalí que es complementa amb el cartell d'aquesta divuitena edició, realitzat per Darío Villalba i amb la imatge d'un bust de Richard Wagner, el músic preferit de Dalí.
Finalment, de les 23 representacions de lírica, ballet, teatre, concerts, flamenc, jazz i recitals que s'inclouen en el Festival de Peralada, cal destacar La plaça del Diamant -dirigida perJoan Ollé i amb Mercè Pons, Rosa Renom i Montserrat Carulla fent de Colometa- en el marc del Fòrum Barcelona 2004 i dues òperes: una nova producció de Madama Butterfly, amb la soprano Cristina Gallardo-Domâs i el director d'escena Lindsay Kemp, i una espectacular participació del Teatre Nacional de l'Òpera de Pequín -amb 120 artistes a escena- amb La deessa del riu Lu.
Guillem Vidal
El Punt