Quinze anys després de la reobertura, els nous gestors del Gran Teatre del Liceu aposten per aconseguir nous públics i recuperar antics abonats amb la implantació de noves modalitats d'abonaments i localitats, després de canviar la zonificació del teatre i les tarifes per a la temporada 2015/2016.
El director general del teatre, Roger Guasch, acompanyat pel director del departament de màrqueting, Agustí Filomeno, va presentar ahir un sistema que “suposa un canvi en profunditat”, fent prevaler la política d'abonaments i de nous abonats com a elements clau del futur. Després d'estudiar una vintena d'importants teatres operístics de tot el món, el Liceu ha realitzat una anàlisi individualitzada de cada butaca (n'hi ha més de dues mil) tenint en compte aspectes com ara la visibilitat, cosa que ha suposat que es passi de vuit zones a nou i es “faci una retarificació completa del teatre”. El canvi afecta especialment la platea, que passa d'una única zona a tres, amb preus diferents en funció de la proximitat o visibilitat respecte a l'escenari.
Una altra de les novetats és que s'incrementa el nombre d'espectacles inclosos en abonament, davant les reiterades demandes dels espectadors. Un dels eixos bàsics de la nova programació serà l'abonament a la carta, una modalitat d'abonament flexible a partir de cinc funcions perquè el públic del Liceu pugui escollir lliurement els espectacles que li interessen a principi de temporada amb un descompte de fins a un 12% sobre el preu de les entrades.
D'altra banda, es mantenen les tres categories tradicionals d'abonaments fixos: els de temporada (onze funcions), amb un 4% de descompte sobre el preu unitari de les entrades; reduïts (cinc funcions), amb un descompte d'un 2%, i populars (4 funcions), amb un descompte d'un 15%. També en la nova temporada es vol premiar la fidelitat dels abonats, amb la qual cosa, segons l'antiguitat, gaudiran de descomptes d'entre un 8 i un 20%.
El dia 1 de setembre, a més, entra en servei l'anomenada butaca lliure, seguint l'exemple del Barça, fet que suposa que els abonats de butaca fixa poden alliberar el seient, recuperant la meitat de l'import i possibilitant que altres persones gaudeixin de la funció. La nova tarificació, però, encarirà la compra d'entrades individuals una mitjana d'un 12,8%.