ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Del ‘Nabucco' a ‘El llac'

3/3/2015 |

 

Les joies de la nova temporada del Liceu són el ‘Benvenuto Cellini' de Terry Gilliam; l'estrena de ‘Written on skin', de George Benjamin, i ‘Serse', de Händel

“Il·lusionar i emocionar.” Això és el que busca la temporada 2015/16 del Gran Teatre del Liceu segons el seu director general, Roger Guasch, que divendres va defensar un cartell popular i clàssic: “No l'hem pensat per a aquells que ja s'interessen per l'òpera, sinó per arribar a nous públics.” “Equilibrat”, esgrimeix la nova directora artística, Christina Scheppelmann. “És clàssic, però també compleix un servei”, deia referint-se a estrenes de pes com ara la de l'òpera barroca Serse, de Händel, que mai s'havia vist al teatre de la Rambla. Aquesta producció es farà en versió concert, igual que una altra estrena d'àmbit estatal de la temporada: la de l'òpera contemporània Written on skin, de George Benjamin, estrenada en el Festival d'Ais de Provença el juliol del 2012. “Una obra forta i cruel”, assevera Scheppelmann, i que serà dirigida pel mateix Benjamin.

Una de les apostes del nou equip –han insistit que no és la temporada d'una persona, sinó d'un equip– és Benvenuto Cellini, d'Hector Berlioz, una òpera que es va representar per últim cop el 1977 al Liceu. A més, la direcció d'escena anirà a càrrec de Terry Gilliam, un dels fundadors de Monty Python, i ofereix una producció “creativa, transgressora i excitant”.

Altres novetats a destacar: el debut de Juan de Diego Flórez en el paper d'Edgardo, a Lucia di Lammermoor, de Donizetti, acompanyat per la batuta de Marco Armiliato, amb qui ha treballat sovint. És una producció “emblemàtica” de l'Opernhaus de Zuric del 2008. La seguirà un doble Otello: el de Verdi, amb un dels millors Otellos del moment, Aleksandrs Antonenko, i el de Rossini, amb Gregory Kunde, que acaba de tenir un gran èxit amb la recent Norma. Aquesta obra –en versió concert– feia 139 anys que no es representava al Liceu.

Un Wagner: el Götterdämmerung, que tancarà la tetralogia L'anell del nibelung. La direcció d'escena, com en els títols anteriors, és de Robert Carsen, i dirigirà l'Orquestra del Liceu el seu titular, Josep Pons.

Menys coproduccions

Altres òperes en cartell són el popular Nabucco, de Verdi, que obrirà la temporada l'octubre del 2015 i en el qual participaran el tenor Ambrogio Maestri i la batuta de Daniele Abbado. En aquest cas, és una coproducció del GTL amb el Teatro alla Scala de Milà i la Royal Opera House de Londres. Aquest títol, així com Simon Boccanegra, són les dues úniques coproduccions pròpies de la temporada, la qual cosa respon a una nova línia estratègica del teatre, tal com va explicar Guasch: “Hem apostat per produccions de referència que aquí no s'han vist; les produccions pròpies valen molts diners, un milió d'euros addicional en el pressupost, i no es rendibilitzen; per això preferim treballar en una o dues i fer-ho bé.” Scheppelmann hi afegeix: “Els grans teatres europeus, que reben moltes subvencions estatals, en fan moltes cada any que sovint s'acaben llençant perquè ja no hi caben en els magatzems: apostem per aquestes produccions de referència per necessitat i virtut.”

En el Simon Boccanegra cantarà ni més ni menys que Plácido Domingo, un esdeveniment que servirà per celebrar els 50 anys del seu debut al Liceu. “És un artista impressionant i hi ha pocs cantants de llarga carrera amb aquesta qualitat i força”, opinava la directora artística del Liceu.

Més òpera italiana: aquest cop amb un títol poc conegut de Bellini com és I capuleti e i Montecchi, “una obra mestra del bel canto que no es programa sovint”. La direcció d'escena és de Vincent Boussard i hi participarà la “meravellosa” mezzo Elina Garança.

En la nova Bohème, que s'ha programat per a l'any que ve al Liceu, es podran veure en escena dos guanyadors de la passada edició del Concurs Viñas: Olga Kulchynska i Anatoli Sivko. I per acabar sempre amb un to de “grans públics”, un Mozart, però amb una producció ben especial: Die Zauberflöte, revisitada amb l'estètica del cinema mut dels anys vint. Es tracta d'una producció de la Komische Oper Berlin signada per Suzanne Andrade i Barrie Kosky. “És una producció sorprenent, màgica i espectacular.”

Poca dansa i previsible

Pel que fa a la dansa, continuen en la línia d'oferir només dos programes, tot i que Scheppelmann assegura que el nombre de títols anirà augmentant. Es tracta del superclàssic El llac dels cignes, amb coreografia de Derek Deane, interpretat per l'English National Ballet, dirigit per Tamara Rojo. “Al públic li agrada veure més de vint vegades el mateix ballet”, es defensava Christina Scheppelmann.

La Compañía Nacional de Danza, ara sota la direcció de José Carlos Martínez, vindrà a Barcelona per presentar una estrena absoluta: Homenatge a Granados, una nova coreografia de Dimo Kirilov que acompanyaran amb altres peces de William Forsythe, Jerome Robbins i el mateix Martínez.

Malkovich recita Goethe

En l'aparat de concerts, destaca el programa de Mozart amb Christian Gerhaher (octubre 2015) i el programa de Beethoven amb l'actor John Malkovich, que recitarà el text d'Egmont, de Goethe (gener 2016). Joyce Di Donato i Diana Damrau són altres puntals del programa.

Per acabar, El Petit Liceu continua creixent amb dues noves produccions, Aria Kadabra (del Liceu), adreçada a joves d'entre 12 i 18 anys, i L'ocell prodigiós (La Maquiné), de titelles.

 

 

A favor del Dia sense Música

Roger Guasch està a favor de l'acció del 20 de maig per protestar per l'IVA cultural, però no té clar si hi donaran suport: “Estem estudiant la possibilitat de moure dues funcions; anul·lar la funció d'aquell dia suposaria una pèrdua de 190.000 euros i no ens ho podem permetre.” Joaquim Molins, president de la Fundació del Liceu, es va mostrar revoltat: “Intenten pal·liar la crisi amb la cultura: és indignant!”

Valèria Gaillard
El Punt / Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet