21/12/2014 |
Rousset, últim round. Ja que es tracta de la culminació de la gira del Cor de Cambra del Palau amb l’ensemble Les Talens Lyriques, tot interpretant l’‘Oratori de Nadal’ de Bach. L’aventura, dirigida pel clavecinista Christophe Rousset, fundador del conjunt i reconegut especialista en el període barroc amb instruments originals, va començar el novembre a Lausana, va recalar després a Pamplona i es va deixar sentir en el mateix Palau dijous passat. No exactament amb tot l’encert del món, segons jutjava ahir el crític Jorge de Persia en aquestes mateixes pàgines. El conjunt de cantates que el magne compositor va dedicar als dies del Nadal mereixien, al seu parer, una més cuidada atenció del director. Però Christophe Rousset, que va sortir a escena amb un vestit vellutat i calçant unes elegants esportives, és un amant dels tempos ràpids. Mal que li pesi a l’afinació dels instruments antics. Això ha obligat el Cor de Cambra a elevar el seu llistó en coloratura i agilitat rítmica. “El repte més important que ens ha posat Rousset és la velocitat”, comentava Josep Vila, titular dels cors del Palau. Un exercici que, certament, se salda en molts moments, com deia Pèrsia, amb “desajustos” entre orquestra i cor. Sigui com sigui, Rousset es va rescabalar ahir a la nit al Théâtre des Champs-Elysées. El mestre és l’artífex que dintre de la programació estable del teatre hagi actuat aquest Nadal el conjunt català. Sí, en una sala emblemàtica com n’hi ha poques: Stravinski hi va estrenar la seva Consagració de la primavera, i just fa cent anys actuava aquí un potent Orfeó trobantse entre el públic Debussy i Ravel. El Bach que ahir a la nit van interpretar 18 de les veus del Cor de Cambra, amb solistes de luxe –la soprano Katherine Watson, el tenor Julien Prégardien, el contratenor Damien Guillon i el baix Matthew Brook–, va arrencar un emocionat aplaudiment d’un teatre amb les seves dues mil localitats esgotades. Igual com al Palau de la Música, de les sis cantates de l'oratori se'n van interpretar quatr e: les tres primeres, dedicades als tres primers dies de Nadal, i l'última, a l'Epifania. Fora, un París encara tardoral lluïa exquisides llums nadalenques. Josep Vila es congratula que les col·laboracions dels seus conjunts amb formacions que lideren Europa s’estigui consolidant. Efectivament, a Rousset i els seus Talens Lyriques cal sumar la gira amb Mark Minkowski i Les Musiciens du Louvre per Grenoble, l'illa de Ré i Bremen, tot interpretant l'Orfeu ed Euridice de Gluck. L'experiència no només ha estat positiva per al Cor de Cambra. Per això ja hi ha emparaulada una altra gira amb el mateix conjunt per al març del 2016, aquest cop per sis ciutats europees, més Barcelona i València. I també amb Jean-Christophe Spinosi i l’Ensemble Matheus sortirà de gira el Cor de Cambra el novembre del 2015. Aquest cop amb la Missa Solemnis de Beethoven. Però no cal esperar tant per parlar de cites importants: el proper abril se’ls espera al Royal Festival Hall de Londres (acompanyats de l’Orfeó Català) per interpretar la Missa Glagolítica de Léos Janácek. I alerta a la novetat d’última hora: Gustavo Dudamel ha accedit a incorporar l’Orfeó i el Cor de Cambra al concert del 16 de gener al Palau. Intervindran en la marxa nupcial de Lohengrin i en el cor dels convidats de Tannhäuser.El Cor de Cambra del Palau tanca a París la seva gira amb Christophe Rousset i l’‘Oratori de Nadal’ de Bach
El cor del Palau rep una sonora ovació en una sala amb les dues mil localitats ocupades
Maricel Chavarría
La Vanguardia