6/11/2014 |
Bona pregunta. Pau Casals era un gran melodista, el dibuix melòdic era una prioritat... aquest violoncel que plora, amb aquesta línia que mai no acaba. Tenia aquesta capacitat de portar la línia melòdica d’un punt molt àlgid a un punt molt baix en un descens molt lent. Era un lirista i quan les va gravar el 1936 a Nova York els va donar aquest toc que ha marcat el camí. Sí. Jo parteixo de diverses influències que he tingut treballant des del 1990 aquest repertori, quan vaig passar un temps a Holanda. Allà hi ha tradició de música barroca i aleshores era el moment del boom dels instruments historicistes, cosa que per a mi era un descobriment. Em van seleccionar per a una classe magistral de Yo- YoMa al Concertgebouw per precisament treballar les suites de Bach, i amb aquella influència, el que he sentit de Casals, el vessant historicista holandès i, per què no, la versió que Jean-Guihen Queyras va gravar no fa gaire amb Harmonia Mundi, he construït la meva pròpia versió que crec que és diferent, ja que conservo els patrons historicistes sense renunciar a tocs més romantitzats en els moviments més meditatius, com l’Alemanda o Sarabanda. Sí, perquè he fet un exercici d’equilibri. Vés a saber com es tocaven en aquella època, però crec que si Bach les escoltés li podrien agradar. Es pot trobar un punt mig: per exemple, si els molt barrocs utilitzen les dues cordes agudes de tripa pura i les dues següents de tripa entorxada (tripa envoltada d’un filament de metall), en el meu cas he utilitzat l’entorxada en les agudes i el metall pur en les de baix, per a una major estabilitat en l’afinació, perquè no tinc costum de tocar amb tripa. I després amb l’arc guanyes en agilitat... el que et permet no donar l’esquena a la tradició romàntica que hi ha hagut sobre les suites. Totalment, és molt difícil desconnectar. És com haver passat una serralada, si has creuat el túnel no pots estar igual que abans. Som hereus d’aquesta tradició: se’ns ha ensenyat que no només cal interpretar objectivament els valors del classicisme, això és, polaritat i retòrica. Ens hem acostumat a més a voler expressar el que sentim pel que estem tocant. Perquè si arribes als 50 potser et fallen els dits, ha ha. És un repertori de cocció lenta, has de rodarlo, anar tocant-lo, al marge que per si mateix són exercicis preparatoris magnífics, i d’una gran exigència musical i tècnica. És estimulant a molts nivells, aprens coses i renoves la visió dins del grup, els aportes elements diferents quan tornes a tocar amb ells. En l’actual etapa som com un matrimoni feliç, sense la passió de l’inici, però amb una convivència més madura, serena. És bona la poligàmia musical en el quartet. Casualment sí. Millor que res. Sempre he estat partidari que es pregunti. Quin és el problema? Em sembla radical l’actitud de Madrid, suposo que els interessa electoralment: l’anticatalanisme els salva de la corrupció i els desenganys que hi ha hagut amb ells.Arnau Tomàs, violoncel·lista, membre del Quartet Casals, grava les suites de Bach i actua a Girona
Arnau Tomàs (Barcelona, 1973) ha entrat en una etapa de maduresa personal i musical que coincideix també amb la del Quartet Casals, la formació de clàssica que des de Catalunya gaudeix de més projecció internacional des que es va fundar el 1997, amb Abel Tomàs, Vera Martínez Mehner i més tard el viola nord-americà Jonathan Brown. Ben aviat celebraran el seu 20è aniversari amb aquest zenit que és gravar la integral dels quartets de Beethoven, tot i que de moment el seu violoncel ·lista ha obert una aventura personal enregistrant les suites de Bach (Aglae), en una versió personal que combina historicismei els trets romàntics que ha admirat tant en Pau Casals o Yo-Yo Ma. Avui en tocarà quatre a l’Auditori de Girona (21 h).
Serien el mateix estilísticament aquestes Suites si no haguessin estat descobertes per Pau Casals? Les entendríem així si haguessin estat descobertes per un intèrpret alemany?
Però aquest camí s’ha anat modulant.
I se sent fidel a Bach?
De fet, el públic continua educat en aquesta tradició.
Per què cal esperar als 40 per gravar aquestes suites?
El fet que vostè tingui una aventura personal ressitua els membres del Casals?
Seran a Barcelona el 9-N?
Què li sembla aquesta opció de consulta?
MARICEL CHAVARRÍA
La Vanguardia