22/10/2014 |
–Què hi fa un jueu com vostè en un lloc com aquest? –Gaudir d’una òpera extraordinària. Que es recordi, mai una peça lírica no havia provocat un conflicte semblant. Davant les escales del Lincoln Center, centenars de persones coregen consignes contra Peter Gelb, director delMet, contra la institució –“sobreviu per les nostres donacions”, proclama Dina Fane, que llueix un cartell: “NY loves Israel”– o contra l’alcalde De Blasio, que ha sortit en defensa de la llibertat d’expressió. Els altres diuen que això és apologia del terrorisme. Tot això ve a tomb per la première, aquest dilluns passat, de La mort de Klinghoffer, una composició de John Adams, amb llibret d’Alice Goodman, que tracta sobre el segrest, l’octubre del 1985, del creuer Achille Lauro per un grup armat de palestins. El cas va acabar amb un mort, Leon Klinghoffer, home que anava en cadira de rodes i que havia emprès aquest viatge per celebrar el 58è aniversari de Marilyn, la seva esposa i malalta de càncer terminal. En el programa de mà consta un escrit de les filles en què carreguen contra l’obra. La mobilització de jueus resulta impressionant. “Amb aquesta òpera es fa un homenatge als que van caure a les Torres Bessones”, afirma una dona en primera línia. “Els palestins són terroristes –intervé una jove– i, si mires al voltant, tots aquests edificis s’han edificat gràcies als jueus”. De camí cap a la sala, el jueu Daniel ofereix l’altra versió: “Els nazis ens van matar, van cremar llibres, obres d’art, nosaltres no podem fer el mateix”. A la sala, uns joves porten samarretes de protesta: “Què és el pròxim, una òpera de l’Estat Islàmic?”. En el primer acte es produeix una interrupció. Algú crida: “L’assassinat de Klinghoffer mai no serà perdonat”. En el segon hi torna a haver un improperi. Al final, malgrat que alguns espectadors fugen, la majoria dedica una llarguíssima ovació. “Sóc agnòstic, però entenc que a Occident ens sentim amenaçats”, afirma Robert Erano. Deixa una qüestió: “S’humanitza els terroristes quan veus com li engeguen un tret a boca de canó a un invàlid?”.‘La mort de Klinghoffer’ causa un conflicte en el Met novaiorquès ESCENARIS
Daniel, de vint-i-un botó i amb quipà, accedeix al Metropolitan Opera House (Met). Ha esquivat els manifestants, les barricades policials i ha superat la revisió del seu maletí.
Francesc Peirón
La Vanguardia