6/10/2014 |
Vadim Làrxikov i Olga Vaselina, a Creixell, aquest setembre.
Làrxikov i Vaselina van fundar el 1995 el duet Violoncellissimo amb l'objectiu de canalitzar aquestes creacions cap als escenaris. "Volem presentar obres oblidades, especialment del període Barroc. Hem descobert manuscrits d'immensa importància artística que encara no han recuperat la vida davant el públic d'avui", explica Làrxikov. L'assumpte de recuperar obres antigues té Vivaldi com a exemple perfecte; va ser redescobert als anys 30 del segle XX després de 200 anys en l'oblit.
Violoncels a Creixell.
La gran majoria dels tresors rescatats de l'amnèsia de la música s'han aconseguit en la col·lecció d'arxius i manuscrits a la Biblioteca Reial de Suècia i a la Universitat de Cincinnati, als EUA. Làrxikov i Vaselina es desplacen a qualsevol indret del món des de la seva Odessa natal, a Ucraïna, carregant els instruments, entre polsegoses partitures i escenaris variats. Aquests ucraïnesos s'autodefineixen com a músics avantguardistes, intèrprets de músiques del segle XX i XXI poc interpretades, però també són arqueòlegs musicals. Molts compositors contemporanis componen per a aquest duo.
Violoncellissimo ha descobert més de 700 obres escrites en el període Barroc dissenyades per a la interpretació amb dos violoncels o dues violes. Dues joies ressalten segons l'opinió dels entesos: "Sis divertimentos melòdics" de l'alemany Friedrich Karl Graf zu Erbach (1680-1731), una de les peces presentades en dos concerts recents a Tarragona (a Creixell i la Mora, i gràcies a la influència personal de la pianista Victoria Fernández Samodaeva). Un altre exemple és 'Fantasies' del compositor anglés del segle XVII John Hingeston. D'aquests compositors només se'n tenia notícia en arxius històrics, però no van passar a la història de la música. Hingeston va ser el millor músic i compositor durant 40 anys de la cort dels reis Carles I i Carles II, abans i després de la revolució anglesa, i s'han trobat relats del treball d'aquesta figura en textos sobre la història d'Anglaterra. Violoncellissimo reviu el passat i el reinterpreta amb mestria en l'actualitat.
EDUARDO LÓPEZ ALONSO
El Periódico de Catalunya