26/9/2014 |
El cicle de la Simfònica del Vallès s’obre demà amb Ravel i Schumann
Rubén Gimeno, director titular de l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigirà set dels deu concerts del cicle Simfònics al Palau 2014-2015.
Una programació amb “el repertori més popular del món simfònic”, amb obres de Beethoven, Txaikovski, Dvorák i Ravel, entre d’altres, caracteritza la dinovena edició del cicle Simfònics al Palau de l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), que s’inaugura demà amb el propòsit de consolidar el 72% d’ocupació de la temporada passada, superar els 19.000 assistents i arribar als 380.000 euros aconseguits amb la venda d’entrades. “Hem optat per un repertori molt conegut perquè necessitem el públic, ja que el 70% dels nostres ingressos són recursos propis”, va explicar ahir el president de l’OSV, Jordi Cos.
Tanmateix, l’orquestra no renuncia -sinó tot el contrari- a mantenir “la voluntat d’explorar nous formats” per apropar la música clàssica a nous públics, com va assegurar Rubén Gimeno, el director titular de l’OSV. “Unes vegades l’encertem i d’altres no, però mai no hi ha immobilisme”, diu Gimeno. Un d’aquest nous formats es podrà veure el 21 de març en la versió semiescenificada de La creació de Haydn, en què treballa l’escenògrafa Marta Garcia Otín amb la intenció d’incorporar també l’actitud dels músics com a element escènic. “En un concert hi ha un públic davant, i aquesta realitat s’ha de tenir en compte”, adverteix Cos, que defensa canviar “el marc tradicional dels concerts”.
Com explica el director general del Palau de la Música, Joan Oller, l’OSV “juga amb els clàssics més populars però amb elements nous”. Els resultats econòmics corroboren la proposta: la temporada 2011-2012 la venda d’entrades del cicle va recaptar 250.000 euros, i en la 2013-2104 els ingressos van superar els 350.000 euros.
Arvo Pärt i Bernat Vivancos
El primer concert del cicle serà demà al Palau de la Música, a partir de les 19 hores, el mateix horari que tindran les altres nou actuacions que se celebraran fins al 13 de juny del 2015. En aquest primer programa s’interpretarà el Bolero de Ravel, el Rèquiem für Mignon de Schumann, Pins de Roma de Respighi i Our garden d’Arvo Pärt. Aquest mateix concert descriu bona part de la filosofia del cicle, sobretot pel que fa a la col·laboració amb altres entitats. El programa inclou una peça d’Arvo Pärt, compositor resident de la temporada del Palau de la Música -més endavant s’hi estrenarà una obra de Bernat Vivancos, compositor convidat del Palau-. I a més de l’OSV, també hi participarà el Cor Jove de l’Orfeó Català, el Cor Infantil Amics de la Unió de Granollers i músics de la Jove OSV.
Al llarg de la temporada hi haurà altres col·laboracions, com ara la de Víctor Pablo Pérez, que el 7 de febrer dirigirà la Patètica de Txaikovski, el Cantus in memory of Benjamin Britten de Pärt i el Concert per a piano i trompeta de Xostakóvitx. “Víctor Pablo Pérez torna a col·laborar amb l’OSV. Se sent còmode, apreciat i estimat a casa nostra”, diu Gimeno. Abans, l’11 d’octubre, Eduardo Portal dirigirà l’OSV en la interpretació de la Cinquena de Beethoven, dins un programa que inclou el Concert per a piano núm. 2 de Rakhmàninov.
Més intensa serà la col·laboració dels germans Abel i Arnau Tomàs, els músics residents del cicle. El violinista i el violoncel·lista dirigiran el 24 de gener la Simfonia núm. 40 de Mozart, i el 30 de maig tocaran el Doble concert per a violí i violoncel de Brahms. El cicle es tancarà el 13 de juny amb el violinista Aleksei Igudesman i el pianista Richard Hyung-Ki Joo, “dos grans músics i també grans còmics”, en el que Gimeno descriu com “una nova experiència amb l’humor”, després de la d’Ara Malikian la temporada passada.
Concert per a orquestra i gaita
Una de les propostes més singulars de Simfònics al Palau és una col·laboració amb el Festival Internacional de Jazz de Barcelona, amb la gaitera i pianista gallega Cristina Pato com a protagonista. Gimeno i l’OSV acompanyaran Pato en el Concerto for Pato and orchestra d’Emilio Solla. Serà el 21 de novembre dins d’una sessió titulada West Side Story que es completarà amb una selecció de peces de Bernstein.
Una vegada més, la música cinematogràfica tindrà espai propi en el cicle, l’11 d’abril. “La fórmula va funcionar molt bé i serveix per apropar la música simfònica a un altre públic”, recorda Gimeno, que proposa un recorregut per les bandes sonores de pel·lícules com Memòries d’Àfrica, Allò que el vent s’endugué i El Senyor dels Anells, entre d’altres. També hi haurà una incursió en el gòspel el 20 de desembre, amb la participació de Cor Carlit Gospel dirigit per Anna Roqué.
XAVIER CERVANTES
Ara